On Thu, 28 Oct 1999, Malgorzata Zajac wrote:

> Mam w rece nowa ksiazke Cornwella "Hitler's Pope: The Secret His-
> tory of Pius XII". Musze ja jutro oddac. Dzis przejrzalam tylko ostatni
> rozdzial. Jest on prawie w calosci atakiem nie na Piusa XII, ale na
> obecnego papieza Jana Pawla II. Cornwell przedstawia go jako
> "tradycjonalistycznego autokrate, gorszego jeszcze od Pacellego".
> Gorszego. Wyglada mi na to, ze atakowanie Piusa XII jest dla Johna
> Cornwella tylko pretekstem i uzasadnieniem ataku na Kosciol.

  Droga Pani,

  Zeby nie powtarzac jalowo sformulowania o trelachmorelach Pani siostry,
dwie godziny temu kupilem ksiazke Cornwella "Hitler's Pope."

Ksiazka warta dokladnego przeczytania, co zrobie niebawem, moze nawet cos
napisze po tej lekturze. Przeczytalem juz natomiast wspomniany przez Pania
ostatni rozdzial (ostatni, jezeli nie liczyc koncowej dyskusji zrodel.)

W tym ostatnim rozdziale, kilka stron o JPII jest podrozdzialem. Nie
znalazlem tam niczego atakujacego JPII, wrecz odwrotnie, wydaje mi sie ten
tekst byc wywazonym i prawdziwym, pelnym zreszta szacunku dla JPII,
aczkolwiek nie bezkrytycznego.

Inkryminowane przez Pania zdanie wyrwala Pani z kontekstu, a na dodatek
zacytowala tylko w czesci. Nie ma tam sformulowania "jeszcze gorszego."
Nie swiadczy to dobrze o reporterskiej uczciwosci Pani, nie mowiac juz o
dokladnosci tlumaczenia.

Cale zdanie brzmi:

"Advocate and enabler of social and political activities in Poland in
the 1970s and 1980s, he [JPII] has emerged a traditionalist autocrat as
despotic in his management of the Church as Pacelli ever was."

Prosze sprobowac porzadnie to przetlumaczyc.

Jak juz jestesmy przy ostatnim rozdziale tej ksiazki, to uderza trafnosc
ostatniego zdania tego rozdzialu.

"It has been the urgent thesis of this book, however, that when the papacy
waxes strong at the expense of the people of God, the Catholic Church
declines in moral and spiritual influence to the detriment of us all.

[...]

> Malgorzata

amk

Odpowiedź listem elektroniczym