> primul

> fel
>
> Atunci nu mai înțeleg ce voiai să zici cu „dacă e doar readline”.  Cum
> adică să fie „doar readline”?  Dacă e „doar readline”, ce anume să nu
> fie atunci?

Din primul email am inteles asa:

interpretor + readline si script. Nu ai spus ca in script ai 'import
readline' am presupus ca readline nu e folosit in nici un fel de script.
Daca interpretorul e GPL scriptul poate sa nu fie, dpdv GPL scriptul sunt
doar date procesate de interpretor. Daca in schimb scriptul tau nu poate
fara readline, adica foloseste activ, GPL de pe readline te face sa pui
codul in GPL.
Sunt gramezi de probleme de genul asta derivate din licente. Vezi OpenSSL
care are https://www.openssl.org/source/license.html ca licenta care e nici
una nici alta. Dece crezi ca Mozilla a facut NSS, care e MPL.

> Pentru a simplifica, să presupunem că e vorba de Python și modulul său
> readline compilat cu GNU readline din sistem:
> https://docs.python.org/2/library/readline.html
>
> Cazul 1: Dacă folosesc interpretorul Python ca să scriu un
> helloworld.py, poa' să aibă interpretorul Python licența GPL 3, că nu
> contează, io pot să pun licență MIT pentru helloworld.py.

python: License     : Python - apuca-te si studiaza ce licenta e si daca e
compatibila si cu ce. IANAL.
poti sa pui ce licenta vrei si nu trebuie sa dai codul la nimeni.

> Cazul 2: De fac "import readline" în helloworld.py și folosesc o funcție
> de genul readline.get_line_buffer(), gata, codul meu ar trebui să fie
> GPL.  Pentru că readline este GPL-only și asta se înțelege de la
> https://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.en.html#IfInterpreterIsGPL

da. readline ar trebui sa fie lgpl ca sa nu trebuiasca sa distribui sursele.

> Iar paradoxul s-ar exprima astfel:
>
> 1. Iau sursele Python și compilez modulul său readline cu libedit, care
> are licență BSD.
>
> 2. Folosesc acest build pentru programul meu helloworld.py, apoi import
> readline și apelez readline.get_line_buffer().  Licențiez helloworld.py
> cu o licență proprietară, nu-s forțat nici de licența interpretorului,
> nici de cea libedit să folosesc GPL.
>
> 3. Dau helloworld.py unui Linuxist ce are Python-ul compilat cu GNU
> readline.  Este încălcată licență GPL a GNU readline când execută
> helloworld.py?  Și dacă da, cine e în culpă?  :-]

dai helloworld.py omului ala si pui pe pagina ta de web (make available)
sursele python-ul cu readline module cu libedit si esti compliant.
Daca el executa cu readline original nu e treaba ta.