Nu mi-e foarte clar la ce anume te referi, dar cred ca zici de variabile de
mediu. Cum sunt ele interpretate tine de programul care se uita la ele
(clientul de http/https). wget foloseste http_proxy si https_proxy in
functie de schema url-ului. Amuzant, curl se uita la http_proxy si
HTTPS_PROXY, pentru ca... motive. Posibil alti clienti sa foloseasca
chestii similare pentru familiaritate, dar nu e un standard consistent.
Paginile de manual sunt cea mai buna lamurire.

Din punctul de vedere al proxy-ului, trebuie ca clientului ala sa i se
permita explicit accesul, depinde iarasi de softul de proxy cum se face
asta (de notat ca proxy pentru https inseamna doar ca face metoda CONNECT
si tuneleaza TLS prin proxy fara ca proxy-ul sa stie altceva in afara de
hostname, asta daca vrei sa pui acl-uri mai fancy).

Iarasi, daca ai da mai multe detalii ce anume incerci sa faci ar fi ceva
mai bine.

--
P.