On Tuesday 21 August 2012 17:38:22 Ivo De Broeck wrote:
> Ik zie dat tientallen newbies afhaken door de soms erg ingewikkelde
> conventions. Enerzijds breek je potlach2 af (die volledig anders is dan de
> eerste versie) en geef je toe die eigenlijk niet te kennen.

Tja, als je zag wat potlatch allemaal uithaalde met relaties in het verleden,
vertrouw ik dat ding meer voor geen meter, en wil ik zelfs niet meer proberen
om relaties aan te passen daarmee uit vrees dat hij weer schade aanbrengt.
Misschien mis ik dan een geweldige relatie-editor, maar zolang JOSM goed werkt
hoef ik geen alternatieven te onderzoeken :-)

En wat m'n klachtenlijstje van Potlatch2 betreft: het zou al erg veel
verhelpen moest Potlatch zijn tags en interface aanpassen aan het land waarin
je aan het editen bent. Tot dan kan ik alleen enkel iedereen aanraden om
minstens de tags zelf aan te passen via advanced in Potlatch, of JOSM te
gebruiken, omdat je dan beter moet weten wat je allemaal toevoegt.

Of dat nieuwkomers afschrikt? Bah, wij hebben het zelf ook allemaal moeten
leren indertijd (en in sommige gevallen zelf moeten uitvinden), en ik beschouw
me toch niet als supermens :-) Een kaart bewerken vergt wat werk, daar ga je
niet onderuit kunnen. De drempel ligt misschien wat hoog voor sommige mensen,
maar eens ze over de drempel zijn is de kwaliteit ook hoger.

> Is er iets mis met 1 van deze relaties? Ik heb zelfs de moeder-relatie
> gevonden dank zij Potlach2. Vraag is ook of een Belgische OSM zomaar (met
> of zonder reden) kan/mag afwijken van conventies op een hoger niveau?

Welke conventies op een hoger niveau? :-)

Conventies voor wandelknooppunten komen trouwens van conventies voor
fietsknooppunten. En die conventies zijn indertijd met onderling overleeg in
België en Nederland vastgelegd omdat we toch de enige twee landen waren met
dat systeem (Duitsland heeft het ook inderdaad, maar denk niet dat die veel
interesse hadden daarin op dat moment). Er is communicatie geweest met de
makers van JOSM en Potlatch over hoe we die relaties in de lijst gingen
weergeven, en daar is dan de note=* tag uit voortgevloeid (en ik denk dat
note=* het idee was van de makers van JOSM). Die discussie van name=* en ref=*
op de routerelaties zelf hebben we toen allemaal al gehad (ik denk zo'n vier à
vijf jaar geleden). Sindsdien is note=* de conventie geworden en zijn achteraf
ook de pagina's op de wiki.

> *Ik blijf bij mijn vraag om de huidige conventie ter discussie te stellen,
> omdat ik graag zou hebben dat "gewone" medewerkers makkelijk (en zonder
> veel schade te kunnen aanrichten) ook kunnen meewerken aan de
> wandelnetten.

Idereen mag conventies ter discussie stellen. Daar heb ik geen probleem mee.
Maar we kunnen enkel opnieuw de argumenten geven die we indertijd al hadden
bij de keuze om name=* en ref=* niet te gebruiken.

Ben