Bra med en diskussion här.

Jag tänker i alla fall att det vore bra att tydligare kunna skilja vägens *utförande* och trafiklagstiftningsmässiga klassifikation såsom

motorväg (implicerar både fysiska och juridiska egenskaper)
motortrafikled (kan se ut nästan hur som helst, men cykelförbud etc som ovan)
2+1-väg
12-metersväg med breda vägrenar

från nät-klassificering såsom

europaväg
riksväg (tvåsiffrig)
länsväg riksintresse (syns inte på nummer)
länsväg övrig skyltad (288 osv)
länsväg övrig
enskild väg
och sen naturligtvis alla gator i tätort med kommunal väghållare

I det sammanhanget tycker jag highway=motorway är något dåligt. Det finns kommunala trafikleder klassade som motorväg, men som inte är länsväg ens. Och en europaväg kan vara smal och med ringa trafik, kanske rentav grusväg (uppe i lappland). Det senare, europaväg, kan man ju delvis tolka ur "ref" genom att det börjar på E (och skulle kunna tolka läns/riksvägar på antal siffror), men klassificeringen för "highway" känns lite godtycklig.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.net/~per/
/   p...@rosnix.net GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311