Hej,

Här är mina åsikter.

Från början tyckte jag man skulle tagga efter vägens standard, men insåg att det var för krångligt och har nu svängt. Nu tycker jag att "highway" taggen ska vara efter ett strikt system så att alla vet hur den ska användas. Visst, små lokala avvikelser är okej om det behövs.

Tyvärr är taggen för motorvägsstandard, "motorway", så väl inarbetat, både hos andra kartleverantörer och hos oss, så den må vara undantagen.

Såhär taggar jag:
motorväg=motorway
stamväg=trunk  (alla europavägar samt vissa riksvägar)
riksväg=primary
primär länsväg=secondary
andra allmänna vägar=tertiary
enskilda vägar=unclassified

Till detta är det inget som hindrar att man sen lägger till ytterligare taggar som definierar hur vägen ser ut, t.ex. om vägen är motortrafikled, asfalterad, hur bred den är o.s.v.

Mvh Joel