> Jag snubblade över ett nytt naturreservat som inte vi hade med. Efter lite
> efterforskande så är det många reservat som inte är med och flera som
> ändrats sedan importerna gjordes 2009-2011 (enligt wikin).
>
> Vidare så har länsstyrelserna överlåtit ansvaret till naturvårdsverket
> och naturligtvis så har de inte samma fält och id:n som länsstyrelserna
> hade tidigare =/
>
> Jag har gjort ett första utkast för omvandling från NVV
> till protected_area: https://wiki.openstreetmap.
> org/wiki/WikiProject_Sweden/Nature_conservation#Nytt_initiativ_2017

> [...]

Det har inte kommit några fler synpunkter så jag gjorde ett litet test :
http://www.openstreetmap.org/changeset/48469000
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=48469000

För befintliga reservat har jag använt josms replace geometry, eftersom det
inte är ovanligt att några noder från tidigare import har ändrats av
misstag.

I testet så har jag inte tagit bort någon meta data från föregående
importer, vad tycker ni ska de vara kvar eller inte?

Där flera reservat har gemensam gräns så stämmer det aldrig 100% eftersom
de oftast är manuellt digitaliserade från LMs kartor, ibland med olika
detaljnivåer.
Oftast är det ~1m diff men jag hittade ett exempel i Dalarna där två
reservat överlappar med ca 10m och i broschyren om området är bägge
gränserna med ;)

Så med tanke på att källmaterialet inte är så exakt har jag bara tagit
informationen från en av reservaten och använt den i alla relationerna ex
https://osm.org/way/491868993

I flera fall går reservatgränserna på administrativagränser (län/kommun) så
har jag inte gjort någon harmoniseringen utan tänker att det kan jag/vi
göra i ett andra pass.

Har sätt på flera ställen att gränser delar noder/vägsegment med andra
saker som markanvändning, vägar, bäckar etc (inget i testet dok). Jag
tycket att gränser borde var skilt från allt annat, för som jag förstår det
så även om en gräns sätts efter ett vattendrag så är det i Sverige bara
koordinaterna som gäller om vattendraget ändrar sig så ändras inte gränsen
automatiskt.

--
Dalkvist