Från: Mattias Dalkvist <matt...@dalkvist.se>
Skickat: den 20 maj 2017 11:31
Till: OpenStreetMap Sverige mailinglista
Ämne: Re: [Talk-se] Naturreservat

<matt...@dalkvist.se<mailto:matt...@dalkvist.se>>:
Jag snubblade över ett nytt naturreservat som inte vi hade med. Efter lite
efterforskande så är det många reservat som inte är med och flera som ändrats
sedan importerna gjordes 2009-2011 (enligt wikin).

Vidare så har länsstyrelserna överlåtit ansvaret till naturvårdsverket och
naturligtvis så har de inte samma fält och id:n som länsstyrelserna hade
tidigare =/

Jag har gjort ett första utkast för omvandling från NVV till protected_area:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Nature_conservation#Nytt_initiativ_2017

--
Dalkvist

Det har inte kommit några fler synpunkter så jag gjorde ett litet test :
http://www.openstreetmap.org/changeset/48469000
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=48469000

För befintliga reservat har jag använt josms replace geometry, eftersom det
inte är ovanligt att några noder från tidigare import har ändrats av misstag.

I testet så har jag inte tagit bort någon meta data från föregående importer,
vad tycker ni ska de vara kvar eller inte?
Det spelar ingen roll för mig. Jag tror inte all data används, men så mycket
skada gör den knappast heller.

Där flera reservat har gemensam gräns så stämmer det aldrig 100% eftersom de
oftast är manuellt digitaliserade från LMs kartor, ibland med olika
detaljnivåer.
Oftast är det ~1m diff men jag hittade ett exempel i Dalarna där två reservat
överlappar med ca 10m och i broschyren om området är bägge gränserna med ;)

Så med tanke på att källmaterialet inte är så exakt har jag bara tagit
informationen från en av reservaten och använt den i alla relationerna ex
https://osm.org/way/491868993

I flera fall går reservatgränserna på administrativagränser (län/kommun) så har
jag inte gjort någon harmoniseringen utan tänker att det kan jag/vi göra i ett
andra pass.
Låter vettigt.

Har sätt på flera ställen att gränser delar noder/vägsegment med andra saker
som markanvändning, vägar, bäckar etc (inget i testet dok). Jag tycket att
gränser borde var skilt från allt annat, för som jag förstår det så även om en
gräns sätts efter ett vattendrag så är det i Sverige bara koordinaterna som
gäller om vattendraget ändrar sig så ändras inte gränsen automatiskt.
Jag håller med. Jag skulle önska att administrativa gränser var dolda som
standard i alla redigerare. Vanligaste nybörjarfelet efter att flytta vägar
efter flygbilder utan tanke på offset är nog att sätta ihop diverse saker med
administrativa gränser och flytta runt noderna.

--
Dalkvist