Nu har jag gått igenom föreskrifterna för de tolv naturreservaten i området
där jag har ritat skog i större skala [1]. Åtta av dem förbjöd allt
skogsbruk, med lite olika formuleringar. Två reservat (Komossen och
Givorna) kunde jag inte hitta föreskrifter för. Två (Hemshyttan och
Klackberg) verkar tillåta viss avverkning om det är i enlighet med
skötselplanen. Åtminstone de två sista borde väl då strikt taget mappas om.

Jag hittade också några andra saker som kan vara relevant för importen.
Föreskrifterna för Daladelen av Bredmossen [2] verkar beskriva det som ett
reservat i två län (och med två ansvariga myndigheter) snarare än två
reservat med samma namn i olika län. På liknande sätt är Hemshyttan [3] ett
reservat i tre åtskilda delar snarare än de tre reservat det är mappat som
nu.

För övrigt har jag inga större invändningar mot det tidigare framförda
förslaget att avveckla grupprelationerna för respektive län helt. Innan det
görs borde det dock kontrolleras att länsgränserna är ritade så att alla
reservat ligger i rätt län. Jag upptäckte till exempel att länsgränsen gick
på fel sida om Olkosröjningen [4], eftersom gränsen flyttades här i samma
veva som Ekonomiska kartan och därför är lite otydligt ritad. När den
kontrollen är gjord kan man använda Overpass och liknande tjänster för att
hitta alla naturreservat inom ett län.

Vänliga hälsningar
Essin

[1] http://www.openstreetmap.org/#map=10/60.0851/15.8615