> [...]
> men kom inte särskilt långt, det var kanske precis i övergången mellan
> länsstyrelsernas och Naturvårdsverkets ansvar.
>
> Några funderingar:
>
> Hur skiljer man på när naturreservat har fått ändrade gränser IRL och när
> gränserna justerats i OSM? Gränserna har i allmänhet hög noggrannhet men
> runt länsgränser blir det ibland överlapp eller smala luckor, och där har
> jag och säkert andra arbetat med att slå ihop gränserna. Går det att
> programmera något sätt att bara ladda upp nya gränser om de ligger mer än

Är det inte bättre att ha något som kollar efter förändringar och meddelar
någon/epostlistan/irc som kan granska och göra en revert om det behövs och
prata med användare som ändrat.

En annan fråga är group-relationerna för naturreservat i ett visst län, t
> ex http://www.openstreetmap.org/relation/303952 (som säkert kunde få ett
> tydligare namn, t ex "Naturreservat i Dalarnas län"). Om ett naturreservat
> beskrivs av en multipolygon borde väl bara multipolygonrelationen ingå i
> group-relationen, inte ingående ways? Jag har försökt fixa det ibland när
> jag delat upp reservatsgränser för att återanvända dem som kommungränser
> och liknande men har säkert glömt det i vissa fall.
>
> Håller med att meta relationerna bör innehålla relationer, borde vara
ganska lätt att fixa med overpass reservat typ och län som place.

> Ett kvarvarande problem i harmoniseringen av gränser är det här området
> vid norska gränsen: http://www.openstreetmap.org/#map=14/62.1540/12.2638
> Ska man anta att reservatsdata har högre precision än CIA (som riksgränsen
> tydligen kommer från)? Reservatsgränserna verkar stämma bättre med var
> rågången ligger på Bing-bilderna, men det kan ju vara offset där också.
>
> Vi borde koordinera gränsen mer norrmännen, de får ju använda kartverkets
terrängkarta och där borde väl gränsen vara med?