Sliwka Prunka napisala

> Znow dochodze do tego samego punktu, co w dyskusji z Pani Sliwka: czy
>
> Sliwka: Moze na tym polega nieporozumienie. Ja nie dyskutowalam czy czlowiek
> jest dobry czy zly.
> Ja wyrazilam poglad, ze ubezpieczenie powinno byc obowiazkowe a objeci
> powinni nia byc wszyscy.

Tak. Pani wyrazila opinie, ze pomoc innym (bo tak Pani odbiera obowiazkowe
ubezpieczenie) winna byc obowiazkowa, a naleznosci powinny byc sciagane
przymusem przez panstwo.

Chyba nie dziwi Pania wiec, ze pytam o zrodlo takiej postawy. Moim zdaniem
zrodlo moze byc tylko jedno: uwaza Pani, ze czlowiek jest z natury zly i
gdyby nie przymus panstwa nie bylby zdolny do moralnych dzialan.

Musi byc jakis pomod dla ktorego sadzi Pani, iz gdbyby nie przymus
ludzie umieraliby na ulicy?

Moze byc oczywiscie tez tak, ze nie widzi Pani zadnego uzasadnienia dla
swojej postawy, poza np. takimi czynnikami jak: przyzwyczajenie,
wychowanie, czynniki kulturowe ("zawsze tak bylo...").

Po prostu jestem ciekaw... Zwykla akademicka ciekawosc. Co pcha ludzi do
popierania przymusu wzgledem wspolobywateli.

> Co do sprzerzenia zwrotnego zgadzam sie z panem, ale nie ma to znowu nic
> wspolnego z moraliami tylko z wypracowaniem systemu uniemozliwiajacego
> naduzywanie opieki spolecznej.

To ma z moralnoscia tylko tyle wspolnego, ze jesli wszyscy widzimy iz
system dziala zle i deklarowana pomoc nie trafia do potrzebujacych to
naszym obowiazkiem jest to _zmienic_, a nie bronic tego systemu (w imie
nieznanych mi idealow). Poki co nie widze, zadnych prob "wypracowania
systemu", jedynie poglebianie istniejacego stanu rzeczy, ktory jest
wygodny dla wszystkich poza naprawde potrzebujacymi.

Tymczasem Ci, ktorzy deklaruja chec zmian sa posadzani o egoizm i brak
moralnosci, natomiast Ci, ktorzy cynicznie pragna utrzymania obecnej
sytuacji maja usta pelne frazesow o spolecznej solidarnosci.

Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak zle?

Bartek Rajwa

Purdue University Cytometry Laboratories
1515 Hansen Hall, B050, West Lafayette
IN 47907-1515, USA, tel. (765) 494-0757