Bun, acum dacă chiar vrei răspunsul pe bune ăsta e mailul cel lung :)

Evident că din punct de vedere tehnic nu aveam de ce să includ (o să zic mai jos și la ce m-am gândit)

Problema e că eu am ajuns să intru pe scula Google (cred că prima dată, că nu o folosesc în general ) că eram ușor panicat/nedumerit:

Dacă interogam 8.8.8.8 îmi rezolva spf-ul corect. Totuși mailurile erau rejectate cu spf fail.

Pe scula google îmi arăta de asemenea spf-ul corect iar asta era singura "avertizare".

Acum, concluzia e că totuși propagarea a durat mai mult decât mă așteptam eu. Nu a durat 24 de ore cât e  în ttl dar câteva ore a durat.

În plus probabil că rezolverele lor sunt mai multe și relativ independente, în așa fel încât am primit cel puțin două mesaje diferite corespunzătoare a două modificări pe care le făcusem între timp. Cumva eu având la DMARC policy "none" am interpretat unul din mesaje în sensul că ar trebui să am o politică mai strictă și am schimbat în reject....

 Surprinzător, mesajul s-a schimbat corespunzător, în sensul că nu îmi mai zicea că nu am SPF ci că am DMARC cu reject. (parcă am dat ambele mesaje pe listă ieri)

Acum, la rece, probabil că situația probabil e așa sau așa mi-o explic eu:

Probabil că în funcție de serverul gmail care răspunde, resolverul poate să aibă sau să nu aibă înregistrarea în cache, iar dacă nu o are poate face o interogare  și să obțină chiar înregistrarea curentă.

Dacă a doua oară răspunde un alt server, care are înregistrarea în cache de acum să zicem 2 ore, o poate avea pe cea veche și cum ttl-ul nu e expirat o consideră validă.

Și mai complicat, dacă filtrarea se face pe altă mașină decât cea de smtp, care la rândul ei are și ea resolverul ei, poți să ai trei înregistrări diferite pe trei mașini  dacă o modifici de mai multe ori.

Până la urmă soluția a fost să nu fac nimic și să aștept, pe seară mesajele au început să fie livrate. Dar evident între timp tot primeam reclamații de la client, că sunt destul de mulți useri :)

Acum, la ce m-am gândit eu și motivul pentru care mă apucase amocul:

Dacă tu îți redirectezi mesajele cu un filtru simplu, cum cred că se mai face și acum la cpanel,  există situația în care să zicem, eu îți scriu ție de la mi...@badici.ro la adresa ta, dar adresa ta e forwardată spre gmail; așa gmail o să primească un mesaj de la mine cu originea în serverul tău, care va da SPF fail. E situația care a fost și cu lista asta acum câteva luni și nu are o soluție prea simplă fără să rescrii headerele.

Ce m-am gândit eu în nemernicia mea: să vezi că cei de la gmail, ca să nu se mai complice, vor să ne forțeze să îi punem și pe ei în spf ca să nu aibă probleme. Da, știu că nu e cusher, dar în general nu mi se pare că google sau outlook sunt în general cusher....