Re: [Talk-se] Importera byggnadshöjder där dessa saknas?

2022-03-20 tråd Ture Pålsson

> 19 mars 2022 kl. 16:03 skrev Erik Johansson :
> 
> Jag har tittat på att importera den höjddata som finns på
> Stockholmsstads öppna data portal. Den består av 3D boxar där en
> byggnad kartlagda som ett eller flera platta block. Jag avbröt det för
> att jag var osäker på om det var intressant utan att ha en korrekt
> mark DEM också.

Datat från Stockholms stad såg ju sött ut, men vad är det för licens på det? På 
dataportalen.stockholm.se/dataportalen ("3D-byggnader" eller "3D-byggnader 
generaliserad") hittar jag bara en massa "Licens behövs" men inga detaljer...


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Importera byggnadshöjder där dessa saknas?

2022-03-18 tråd Ture Pålsson

> 18 mars 2022 kl. 16:02 skrev Christian Asker :
> 
> Hej. Ja det vi kommer att få ut i projektet är höjd i centroid eller 
> medelhöjd skulle jag tro. Jag får undersöka ifall vi kan beräkna maxhöjd 
> samtidigt utan att det blir för mycket merarbete, för då blir det svårt för 
> mig att motivera på jobbet.
> 
> 

Ett annat potentiellt problem är att det t.ex. i Stockholms innerstad verkar 
vara rätt vanligt att hela kvarter lagts in som en ”building” i OSM, trots att 
det egentligen är flera. Bara för att ta ett exempel i högen verkar det rätt 
skojiga jugendstil-huset på Storgatan 10 ha smält ihop med resten av kvarteret: 
https://www.openstreetmap.org/relation/228000 
 .


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Street names overlay (Trafikverket)

2020-07-21 tråd Ture Pålsson
Nu är jag ingen mästare på JOSM-internals, men tittar man på URL:erna i 
inställningarna, så ser det ut som om ”Street Names”-lagret kommer från 
openstreetmap.se  (som väl fortfarande är nere?), 
medan de andra Trafikverket-lagren kommer direkt från trafikverket.

> 21 juli 2020 kl. 15:16 skrev Snusmumriken :
> 
> I Josm under Imagery finns det att välja "Trafikverket Street Names
> (overlay)" och då får man ett informationslager med vägnamnen för den
> aktuella platsen. Men sedan en tid tillbaka så fungerar det inte
> längre. Men om man istället väljer "Trafikverket Road Network
> (overlay)" så presenteras den informationen. 
> 
> Någon som vet vad felet är med vägnamnen?
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Tagga historiskt vägmärke

2020-06-23 tråd Ture Pålsson
I ett vägskäl på Lennartsnäshalvön söder om Kungsängen (nordväst om Stockholm) 
står en rätt pampig väg”skylt" av sten som jag tycker förtjänar att vara med på 
kartan. Men hur taggar man den? Det är ju inte en milsten, inte heller en 
minnessten (även om Terrängkartan använder ”Ms”-symbolen för den). Jag hittar 
inget lämpligt, tycker jag...

I Fornsök finns den på 
https://app.raa.se/open/fornsok/lamning/ca2be919-a007-4f14-991a-1cd3fec2a9b1 
 .

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Problem med ortnamnsimporten

2020-05-16 tråd Ture Pålsson via Talk-se
I notice that several of the accounts have made a few edits in Indonesia years 
ago and then, bang, thousands of changesets in Sweden. Reminds me of that mail 
you wrote in February about presumably cracked accounts being used to make 
minor edits.

Who the heck uses cracked accounts to make 
sort-of-correct-but-technically-inept bulk edits?!

> 16 maj 2020 kl. 18:11 skrev Andy Townsend :
> 
> On 16/05/2020 14:38, Ture Pålsson via Talk-se wrote:
>> Är det någon idé att dra in DWG så här långt efteråt?
> 
> No - email d...@osmfoundation.org if you need to.
> 
> Obviously it makes sense to talk things through first if you can (I see that 
> Andreas has tried to start that going)
> 
> Best Regards,
> 
> Andy
> 
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Problem med ortnamnsimporten

2020-05-16 tråd Ture Pålsson via Talk-se
Gah, tusentals changesets med en nod per changeset. Och användaren tomas471 har 
en avatar som föreställer Bob Ross.

Är det någon idé att dra in DWG så här långt efteråt? Det är ju frestande att 
säga ”reverta allt av de här användarna” bara för att importen är så illa 
genomförd, även om datat i sig är ok (jag har inte tittat så noga).

> 16 maj 2020 kl. 12:39 skrev Essin :
> 
> Hej!
> 
> För några dagar sedan började jag lägga märke till redigeringar som bara 
> bestod av place-noder [1]. Efter ett tag insåg jag att de är en del av 
> importen som diskuterades här i vintras [2]. Utifrån redigeringarna verkar 
> det som att de är gjorda utan större hänsyn till vad som redan finns och utan 
> större kontroll av den valda place-taggens rimlighet (place=isolated_dwelling 
> på bondgårdar som ligger inne i byar och därför borde ha place=farm eller 
> namnet på en landuse=farmyard-yta, dubbletter med befintliga 
> landuse=farmyard- eller landuse=residential-objekt, place=hamlet som borde 
> vara place=neighbourhood mm). Jag har letat, men inte hittat något sätt att 
> enkelt se vilka redigeringar som ingår i importen. Det finns ingen hashtag 
> eller annan standardiserad formulering i redigeringskommentarerna, det står 
> inget på deltagande användares användarsidor, redigeringarna görs inte från 
> separata importkonton, det finns inga import=yes-taggar på importerade noder, 
> och det finns ingen lista över deltagare på wikisidan [3]. Dessutom lägger 
> många användare in endast en nod per ändringsuppsättning, vilket gör det ännu 
> mer svåröverskådligt. Finns det någon fungerande plan för genomgång och 
> städning i efterhand? Det som står på wikisidan om samordning på denna 
> mejllista och kontroll av enskilda användares redigeringar med Osmose verkar 
> inte ha följts.
> 
> Hälsningar
> Essin
> 
> [1] https://www.openstreetmap.org/user/zag_abss/history 
>  
> https://www.openstreetmap.org/user/tomas471/history 
>  
> https://www.openstreetmap.org/user/bob_curse_isaac/history 
>  
> https://www.openstreetmap.org/user/Sivia1811/history 
>  mfl
> [2] 
> https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2020-January/003790.html 
>  
> ff
> [3] 
> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Lantm%C3%A4teriet_GSD-Terr%C3%A4ngkartans_ortnamnsimport
>  
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Ortnamnsimport från Lantmäteriets GSD-Terrängkartan

2020-01-18 tråd Ture Pålsson

> 18 jan. 2020 kl. 00:03 skrev Grigory Rechistov via Talk-se 
> :
> 
> Hej igen,
> Jag har uppdaterat mina skript för att upptäcka och slå samman ytterligare 
> nodpar som borde vara en nod, t ex "Stora" + "mosse" ska till "Stora mosse" 
> osv. Det fanns dock bara 5 (fem) noder att korrigera; de är nu taggade med 
> ett extra nyckelvärde note="Name is merged from parts, recheck it”.

En kommentar från sidolinjen, och utan att vilja lägga mig i diskussionen i 
stort: Jag har för mig att LMV publicerade textlagren i två uppsättningar: en 
”kart”-uppsättning med snygga avstavningar, radbrytningar och så, och en 
”GIS”-uppsättning där namnen sitter ihop. Vilket av dem är det du tittar på?

Sedan misstänker jag att även ”GIS”-uppsättningen lider lite av att vara ”en 
karta i shapefile-format”, snarare än en geodatabas — namnen är placerade där 
det blir snyggt på en 50k-karta, inte nödvändigtvis på den mest representativa 
punkten.

  — T






___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Något har pajat utanför Katrineholm (var det jag?)

2019-06-19 tråd Ture Pålsson via Talk-se
2019-06-18 22:48 skrev Christian Asker:

> Hej. Ja nu ser det ok ut för mig med. Jag ändrade multipolygoner för vatten 
> och sen försvann land, så jag blev lite nervös.

Jag såg här att det tydligen varit något globalt problem med
kustlinjerna:
https://www.reddit.com/r/openstreetmap/comments/c1a0ha/help_someone_has_not_closed_the_rivers_properly/___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-04-25 tråd Ture Pålsson

2019-04-25 07:35 skrev Karl-Johan Karlsson:

Nu har jag inte kollat upp 685231007 men, vad är problemet? Det är bara 
att fixa.


Det är en åkeryta som överlappar en väg, vilket ser lite mysko ut. I 
närheten finns även flera mer eller mindre urartade polygoner, med 
konstiga inbuktningar och smala "glapp" mellan polygoner. Se t.ex. hur 
sträcka 685233899 *nästan* passar in i den omgivande polygonen.



[ ... ]
Vi kanske har olika inställning till det hela. Jag tänker inte att 
efter import så är allt klart och ska inte röras. Själv har jag 
spenderat massor med tid med att mappa in skog och åker i norra och 
västra delarna av Linköping kommun. Jag har inte räknar hur många 
timmar jag lagt på det men det är många och det är ett projekt som 
pågått över flera års tid. Det tar helt enkelt för mycket tid. Att få 
NMD datat som grund kommer spara så mycket tid.


Jag håller med om att det är trevligt med mer marktäckesdata, och att 
det är ett @#%& jobb att samla in den "för hand". Dock är jag inte 
övertygad om att det är lämpligt att importera det här datat. Kanske är 
det bättre att kombinera data vid renderingen? Det är förstås trevligt 
med OSM som en "one-stop shop" för kartdata, men jag är lite orolig för 
att vi får en massa "brötig" komplicerad geometri som ingen vågar ta i 
för att fixa (multipolygoner är ju alltid lite avskräckande).


(Är du Ka-Ka eller Creideiki, förresten, eller finns det *ännu* fler 
Karl-Johan Karlsson i Linköping? :-) )


Egil skrev:


Jag skulle hellre importera LMs vektorkartdata (om den nånsin släpps
fri) som ligger till grund för hitta.se - den verkar mycket bättre och
snyggare. Om så händer kan vi ju kanske massradera det här skräpet 
först.


Den *är* väl fri? Ska vara CC0 enligt websidan. Den var CC-nånting-annat 
förr, men de ändrade det för ett tag sedan.



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-04-04 tråd Ture Pålsson

2019-04-04 12:13 skrev Micke:


Hej!

Jag vill bara komma med synpunkter angående skogstyper. Finns 
informationen ser jag ingen anledning att inte ta med den. Skogstyp ser 
jag ett värde med att veta.




+1!



Områden med stora polygoner är svårare att jobba med än områden med 
flera små (så länge det inte blir överdrivet smått).


Fast *för* stort är inte heller så lättarbetat... 70 km breda 
multipolygoner som https://www.openstreetmap.org/relation/1901035 blir 
nog ingen glad av. =)


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-04-03 tråd Ture Pålsson
Jag gjorde en jämförelse i mina gamla hemtrakter, för att få lite
Norrbottens-terräng:
http://lab3.turepalsson.se/~ture/tmp/vidsel-20190403/ 

En karta med bara OSM-data, en med OSM+NMD (helt ofiltrerad så därför
hiskeligt stor fil), en med bara LMV öppna data. 

Hm, undrar vad 17 som hände med vägen söder om älven på LMV-kartan... 

Det fattas en del namn i OSM. =)___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-04-02 tråd Ture Pålsson


Jag tror inte det här kom igenom på första försöket. p.g.a. för stort 
attachment, så jag testar med en länk i stället. :-)


Jag tog Christians översättningstabell och gjorde ett snabbhack för
att dra in datat i min kartrenderare. "Polygoniseringen" är gjort med
ST_DumpAsPolygons i PostGIS. Linjer och punkter (ST_Dimension() < 2)
kommer från OSM, ytor från NMD. Som synes blir det lite "pixligt",
även i 1:25000, fast fixar man en vettigare uppdelning och låter bli
att ta t.ex. byggnader från NMD, så märks det kanske inte så mycket.

http://lab3.turepalsson.se/~ture/tmp/nmd-2019-04-02.pdf

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-04-02 tråd Ture Pålsson
F.ö. är Terrängkartan, NMD och terrängen själv inte alls överens om  var det är 
blött. Jag var ute i helgen och rekade i skogen söder om "scrub"-ytan uppe till 
höger på kartan (det är ett område som brandhärjades för runt 20 år sedan) och 
hittade en del sankmarker som finns på TK men inte i terrängen, och minst en 
som finns på TK och i terrängen men inte i NMD.


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Konstgjorda ortsnamn med "och"

2018-09-05 tråd Ture Pålsson
Varje gång jag tittar på kartan över mitt närområde blir jag lite 
irriterad på ortsnamnet "Österhagen och Bergliden": 
https://www.openstreetmap.org/node/2381453578 . Namnet verkar vara något 
som förekommer i SCB:s tätortsstatistik [1] t.o.m. 2010, men har 
försvunnit 2015 (eftersom tätorten vuxit ihop med Bro) och jag gissar 
att ingen någonsin sagt att hen bor i Österhagen och Bergliden. Jag 
skulle vilja ta bort noden och ersätta med två, placerade med ledning av 
t.ex. Lantmäteriets numera användbara öppna data. Eller förstör jag 
någons fina databastillämpning då? Fast det verkar ju dumt att OSM:s 
databas ska vara en inaktuell kopia av SCB:s databaser... Iofs ska vi 
väl inte vara en kopia av LM:s data heller, men det är åtminstone inte 
estetiskt fult... Vad säger folk?


[1] 
https://www.scb.se/hitta-statistik/regional-statistik-och-kartor/geodata/oppna-geodata/tatorter/



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Kraftledningar (var: errängkartor i PDF-fomat)

2018-04-26 tråd ture
En sak man märker när man håller på med det här, är att det finns  
väldigt många power=line som nog borde vara power=minor_line. Som det  
är nu, så ser det ut som om den svenska landsbygden är fullständigt  
nedlusad med stora kraftledningar. Jag är nog själv skyldig till  
några, men jag tror att jag har klassat ner de flesta av mina egna  
misstag. :-)




___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Terrängkartor i PDF-fomat

2018-04-25 tråd Ture Pålsson


> 25 apr. 2018 kl. 14:43 skrev Karl Wettin :
> 
> Galet snyggt! Om du vill så kan du få driva den i en VM på openstreetmap.se 
> , det finns en hel del beräkningskraft att tillgå 
> där. För min skull spelar det ingen roll om det är massa kod du inte vill 
> dela med dig av etc så länge resultatet den producerar är fritt.
> 

Tack! Jo, det kan nog vara intressant att försöka få upp det hela på en bättre 
maskin någon gång. Burken det körs på nu är billigaste sortens virtuella server 
hos scaleway.com; i princip är det väl en virtuell Raspberry Pi. Min egen iMac 
hemma är åtminstone tio gånger snabbare…

Jag har lagt upp en ny version av källkoden. Det enda som ändrats är att ett 
gäng saknade filer lagts till. Tack till Kristoffer som modigt försökte använda 
nollpunktettan!

Kartgeneratorn på lab3 är uppdaterad med lite nya features (eller, de har 
kommit lite pö om pö sedan den annonserades). T.ex. försöker den nu syntetisera 
highway=turning_circle, och det står inte längre ”Södertörn” mitt på alla 
kartor söder om Stockholm. Detta är dock inte med i källkodsdisten än.


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Terrängkartor i PDF-fomat

2018-04-23 tråd Ture Pålsson


> 23 apr. 2018 kl. 15:01 skrev Kristoffer Malmström <mit...@gmail.com>:
> 
> Finns detta som något projekt på github eller liknande? Vore intressant att 
> se hur det är uppbyggt och går antagligen att köra till fler saker.

Mitt git-repo innehåller lite  för mycket privata saker för att släppas (det 
här är ju ett hobbyprojekt som spretat hit och dit under över sju år…) men ett 
första försök till källkodsdist finns nu på:

http://lab3.turepalsson.se/map/source/

Varning för en rätt ohelig allians av C, shellscripts, Python och SQL! :-)

  — Ture



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Terrängkartor i PDF-fomat

2018-04-23 tråd ture


Quoting Tomas Marklund :


Ja, jag håller med föregående talare: *Riktigt* snyggt! Lite ovant
gui-mässigt att translatera kartan för att placera rektangeln istället för
att dra själva rektanglen, men det funkar ju bara man vänder på hjärnan
lite temporärt.


Tack! Jo, det känns ju lite bakvänt men det löser en del problem...  
T.ex. vad som händer om en klantig användare drar iväg rektangeln  
utanför den visade ytan och så. :-) Jag tror Lantmäteriets  
utskriftstjänst gör likadant.



Ett tips: Skriv gärna ut ele-taggen på sjöar också. Även om det inte är nån
officiell osm-rekommendation att sätta ele-taggar på sjöar så är det ganska
gott om sjöar som har det ändå. Då blir det ännu mer terräng-kartan-likt :)


Bra idé! Tyvärr är min etikettplacerare rätt korkad, så det kommer nog  
att bli rätt fult i första vändan, men jag ska titta på det.



Nyfiken fråga: Varifrån kommer datat till höjdkurvorna? Det finns inget
sådant i osm väl?


Här:  
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/copernicus-land-monitoring-service-eu-dem



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Terrängkartor i PDF-fomat

2018-04-21 tråd Ture Pålsson
Jag har under en längre tid roat mig med att försöka rendera kartor från 
OSM-data och få dem så lika Lantmäteriets klassiska terrängkarta som möjligt. 
Nu har jag slängt på ett halvtaffligt webinterface på det, så att även andra 
kan testa.

Prova genom att surfa till http://lab3.turepalsson.se/map/ 
 , panorera och zooma tills den mörka 
rektangeln är där ni vill ha den, och klicka "Request" nere till höger. 

Rapportera gärna om något ser galet ut!

Dock:

1. Jag vet att GUI:t är buggigt på en massa sätt. Ni behöver inte rapportera 
det. :-)

2. Om kartan blir fel för att underliggande OSM-data blir fel ska ni inte 
rapportera till mig utan fixa datat! :-)

3. Maskinen som det hela körs på är rätt klen. Det tar runt en minut att 
rendera en karta. Alla kartor ställs i en kö, så om alla kastar sig över den 
kan det nog ta en stund att få sin karta.

4. Undvik helst att rendera kartor över "täta" områden, som Stockholms 
innerstad. Det tar en jäkla tid och blir ändå inte vidare snyggt. Renderaren 
gör lite tappra försök till generalisering, men den är inte så smart än.

5. LMV-data finns envart över Stockholms län, och av någon anledning fattas det 
rutor där med. 

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vertikala förbindelser

2017-12-09 tråd Ture Pålsson
Jag vet i alla fall ett ställe där det finns en förbindelse som borde vara 
antingen abstraherad till en rent vertikal förbindelse (två noder på samma 
punkt, vilket antagligen skulle ge flera renderare hicka), eller detaljkarterad 
som en rätt komplicerad sak i 3D (om man ska modellera hur det verkligen ser 
ut) (vilket förmodligen också skulle ge flera renderare hicka), men som är 
karterad som ett mellanting som egentligen inte har mycket med verkligheten att 
göra, nämligen trappan från Sankt Eriksgatan/Sankt Eriksbron ner till 
Norrbackagatan: 
https://www.openstreetmap.org/?mlat=59.33795=18.03512#map=19/59.33795/18.03512
 


Så det finns i alla fall ”prior art” för att göra en fullösning…

 — T

> 9 dec. 2017 kl. 18:49 skrev Bo Lindbergh :
> 
> Nyombyggda Roslags Näsby station: http://liveevents.nu/sl/sl_1_1280u.jpg
> https://www.openstreetmap.org/#map=18/59.43531/18.05764
> 
> Hur taggar man att:
> a) vänthallarna har ingång från gång- och cykelbron
> b) vänthallarna är förbundna med respektive plattform via trappa, rulltrappa 
> och hiss?
> 
> Man vill ju att ruttplanerare skall kunna producera "trappan upp till bron;
> halvvägs över bron; genom vänthallen; trappan ner till plattformen".
> 
> 
> /Bo Lindbergh
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Cykelbanor och avtagsvägar

2017-10-14 tråd Ture Pålsson
Jag skulle sätta det första alternativet,  men kan egentligen inte argumentera 
för det. Path är oftast spontanstigar, om man tittar på existerande data, iaf i 
mina trakter.

 Originalmeddelande 
Från: Karl-Johan Karlsson <karl.johan.karls...@gmail.com> 
Datum: 2017-10-14  12:07  (GMT+01:00) 
Till: OpenStreetMap Sverige mailinglista <talk-se@openstreetmap.org> 
Rubrik: Re: [Talk-se] Cykelbanor och avtagsvägar 

Jag är nog inne på samma linje som ni d.v.s. att behålla cykelbanan som en 
separat väg, så då gör jag så att jag förlänger anslutningsvägen och markerar 
förlängningen med som cykelväg.

När vi ändå är inne på det. Använder ni "highway=cycleway foot=designated" 
eller "highway=path bicycle=designated foot=designated" för cykelbanor där även 
gångtrafikanter är tillåtna?

 
Den 14 oktober 2017 11:25 skrev Erik Lundin <e...@lists.lun.nu>:


Den 2017-10-14 kl. 11:19, skrev Ture Pålsson:


Eftersom det är en kantsten mellan cykelbanan och vägen tycker jag det känns 
vettigt att behålla cykelbanan som en separat way i OSM — en sådan där kantsten 
är ju inget man korsar hur som helst, utan det kräver lite planering och 
manövrerande.




Om man kopplar ihop vägarna med en highway=cycleway så kan man ju lägga in en 
nod med barrier=kerb på anslutningssträckan.



/Erik



___

Talk-se mailing list

Talk-se@openstreetmap.org

https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Cykelbanor och avtagsvägar

2017-10-14 tråd Ture Pålsson

> 14 okt. 2017 kl. 10:36 skrev Karl-Johan Karlsson 
> :
> 
> https://www.mapillary.com/app?focus=photo=ZpwBuV8oAsm-mSHwiJmh4g
> [ … ]
> Hur bör detta ritas om (modelleras) i openstreetmap? Är det bara de få 
> metrarna där kanten är nedfasad som ska markeras på något speciellt vis eller 
> ska hela cykelbanan slås samman med bilvägen?
> Det f[…]

Eftersom det är en kantsten mellan cykelbanan och vägen tycker jag det känns 
vettigt att behålla cykelbanan som en separat way i OSM — en sådan där kantsten 
är ju inget man korsar hur som helst, utan det kräver lite planering och 
manövrerande.

För att få ihop routingen i korsningen skulle jag nog vara frestad att helt 
enkelt förlänga den way som representerar avtagsvägen några meter så att den 
når fram till cykelbanan också. Ev. är det kanske snyggast att tagga den ligga 
förlängningen highway=cycleway.
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Samiska namn

2017-10-05 tråd Ture Pålsson
Taggen name:se (nordsamiska) är lätt att förväxla med name:sv (svenska).
Det misstänker jag har hänt med de här objekten (eller, ja "sjuksköterska"
och "runsten" är ju knappast namn alls):

   nodeid   |   wayid   | relationid |  name  |   se
+---++--
--+-
|  25444527 || Ericsson house 05  | Ericsson
Hus 05
|  25444613 || Ericsson house 04  | Ericsson
Hus 04
|  27445176 || Karbosjön  | Karbosjön
| 132081062 || Världskulturmuseet |
Världskulturmuseet
| 308248649 || Søndre Hogsjø  | Hosjö
| 504242796 || Gladhammarsgruvor  |
Gladhammarsgruvor
|  34573224 ||| Eckerö
linjen Hamn
   27559814 |   || Luleå  | Luleå
   80268995 |   || Nynäshamn  | Nynäshamn
  302269885 |   || Gotlands kommun| Gotlands
kommun
  459473619 |   || Medic  |
Sjuksköterska
  821049415 |   || Brudesløret| Brudslöjan
 2435571606 |   || Little Pothole | Lillgrytan
 2995633503 |   || runsten| Runsten

Sedan finns det några saker med name:se som jag tycker ser skumma ut -- är
inte -järvi finska och -jaure en föråldrad "försvenskad" stavning? Borde
dessa korrigeras?

|   |2921619 | Ripaisenjärvi  |
Ripaisenjaure
|  28945801 || Luossajärvi| Luossajaure
|   |7295458 | Abiskojaure| Abiskojärvi
|   |1554525 | Rautasjärvi| Rautasjaure
|   |2171925 | Vuoskojärvi| Vuoskojaure

Jag har själv ingen koll alls på samiska annat än att jag vet ungefär hur
det brukar se ut, så jag tänker inte börja fixa saker själv, för då ställer
jag säkert till med något dumt... Troligen ligger en del av objekten i
listorna ovan i Finland eller Norge; den enda geografiska avgränsningen jag
gjort är att de finns med i geofabrik-utdraget för Sverige.
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vad betyder egentligen landuse=residential?

2017-06-15 tråd Ture Pålsson

On 2017-06-15 08:53, Joakim Fors wrote:

[...]
Jag skulle rekommendera att du forskar lite i historiken på objektet. Kan vara 
någon väldigt gammal polygon som funnits innan detaljerade flygbilder och som 
sen ackumulerat en mängd mer eller mindre relevanta taggar under tiden. Utan 
att öht ha kollat på datan så skulle jag iaf gissa att ma[...]


De verkar ha ritats för att bära postnummerinfo från början. Jag tog 
helt enkelt bort landuse-taggen från dem 
(http://www.openstreetmap.org/changeset/49551592). Det kommer nog att 
göra att en hel del yta som tidigare var "bebyggelsefärgad" blir vit 
fläck i stället.


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Broar och maxheight

2017-06-01 tråd Ture Pålsson

On 2017-06-01 10:23, Ture Pålsson wrote:


Just nu rapporteras det på nyheterna [1] om att en buss krockat med en 
gångbro i Västerås, med dödsoffer som följd. Efter att ha tittat på 
kartan, gissar jag att det small vid järnvägskorsningen [2].



Fel! Inga dödsoffer har rapporterats. Jag ber om ursäkt för mitt slarv.

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Broar och maxheight

2017-06-01 tråd Ture Pålsson
Just nu rapporteras det på nyheterna [1] om att en buss krockat med en 
gångbro i Västerås, med dödsoffer som följd. Efter att ha tittat på 
kartan, gissar jag att det small vid järnvägskorsningen [2].


Tittar man på datat här, så ser man att vägen under bron inte har någon 
maxheight satt, men bron själv har det! Nog borde det väl vara tvärtom? 
Wikin [3] säger "*maxheight* expresses a height limit for using the way 
to which the tag is added."


Då undrar man ju: Finns det fler vägar som har det här problemet? I 
databasen hittar jag 65 ways som har både bridge och maxheight satta. En 
del är säkert falsklarm (vid komplicerade trafiklösningar, s.k. 
"motorvägsspaghetti" är det ju inte ovanligt med broar i flera lager) 
och många bågbroar har diverse strukturer som begränsar höjden över 
körbanan, men den del av siffrorna (t.ex. Lastellholmsbron och 
Lullehovsbron) verkar avse fri segelhöjd under bron, eller brons 
maximala höjd över marken. Det känns som om det här i många fall kräver 
lite lokalkännedom för att fixa med säkerhet, så jag dumpar Hela Listan 
här (tyvärr är min databas lite trasig just nu, så jag kan inte sätta ut 
kommun som jag borde göra för att ge en hint om var i landet det är).



[1] https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/buss-har-kort-in-i-viadukt

[2] 
http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.61288=16.56119#map=18/59.61288/16.56119


[3] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxheight


   wayid   |highway|name | maxheight
---+---+-+---
   4757396 | cycleway  | Gamla Lidingöbron   | 5.2
   7747738 | secondary | Lullehovsbron   | 1.6
   9640559 |   | Mälarbanan  | 3.5
  14869710 | trunk | Johanneshovsbron| 31.9
  22884861 | tertiary  | Barnhusbron | 13.7
  23517808 | secondary | Huvudstabron| 24.0
  23748858 | cycleway  | | 24.0
  23982652 | path  | | 30
  24709437 | tertiary  | Sörforsbron | 4
  24976917 | secondary | Ingaröbron  | 11.5
  25880299 | cycleway  | | 13.2
  25880424 | cycleway  | | 13.2
  25924324 | tertiary  | | 4.4
  30678193 | secondary | | 3.9
  31000916 | secondary | Munkerudsvägen  | 3.8
  33478694 |   | Mälarbanan  | 3.6
  34344431 | tertiary  | Klarabergsviadukten | 4.7
  35869570 |   | Lidingöbanan| 5.2
  36904484 | residential   | | 4.2
  39375240 | residential   | Långtå  | 4
  39775498 | tertiary  | Norsbro | 3.9
  41475976 | cycleway  | | 3.8
  42559457 | tertiary  | Klarabergsviadukten | 4.7
  42567078 | motorway  | Karlbergsbron   | 16.8
  43023609 | unclassified  | Kastellholmsbron| 1.3
  44062726 | tertiary  | | 4.4
  46723879 |   | Halmstad-Nässjö | 2.9
  47828292 |   | Västerdalsbanan | 4.4
  49988648 | tertiary  | Branäsvägen | 4.1
  56195833 | residential   | Långholmsbron   | 3.0
  57744412 | tertiary  | | 3.9
  59283654 | footway   | | 1.6
  72878663 | cycleway  | | 24.0
  72878676 | secondary | Huvudstabron| 24.0
  7255 | cycleway  | | 3.5
  83409514 | path  | | 30
  88443768 |   | Ådalsbanan  | 3.7
 102774238 | cycleway  | Mälarrampen | 3.8
 110999835 | cycleway  | | 3.8
 110999851 | footway   | | 3.8
 120287587 | unclassified  | Norrbro | 3
 120288408 | unclassified  | Norrbro | 3
 121486080 | motorway  | Karlbergsbron   | 16.8
 124549387 | secondary | Gröveldalsvägen | 4.3
 125583420 | residential   | | 4
 125966808 | residential   | | 4
 126051370 | footway   | | 3.8
 127674528 | footway   | Kungsbron   | 4.7
 127674538 | footway   | Kungsbron   | 4.7
 127751297 | footway   | Blekholmsbron   | 3.3
 143863646 | unclassified  | Hammarsbovägen  | 2
 148002251 | trunk | Johanneshovsbron| 31.9
 150951376 | tertiary  | | 4.4
 158416660 |   | Mälarbanan  | 3.6
 193317282 | tertiary  | Östersundsvägen | 3
 237312765 | cycleway  | Ekelundsbron| 5.1
 237312768 | unclassified  | Ekelundsbron| 5.1
 250704007 | cycleway  | | 11.5
 311472910 | motorway_link | | 3.9
 344868777 | residential   | | 3.9
 354704157 | tertiary  | | 4.2
 354882514 | path  | | 2.1m
 388687760 | cycleway  

Re: [Talk-se] Mälaren trasig igen

2017-05-03 tråd Ture Pålsson

On 2017-05-03 11:24, Joakim Fors wrote:

Förhoppningsvis fixat. Self intersecting way som var problemet. Knoppade av 
holmen som någon hade ritat fel.



Tack för hjälpen! Nu blir Mälaren blå på mina kartor igen! =)

 -- Ture


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Trafikverket (igen)

2017-04-24 tråd Ture Pålsson

On 2017-04-24 13:22, Mattias Dalkvist wrote:

2017-04-24 12:14 GMT+02:00 Ture Pålsson <t...@lysator.liu.se>:

On 2017-04-16 12:22, Mattias Dalkvist wrote:

Hej

Trafikverket har ändrat license på sin data portal nu är det cc0 (för mycket
av datan) se wiki

Stickspår, men: Går det bara att få tag i datat som MDB, eller är jag blind?
MDB verkar så jobbigt att få in in PostGIS... eller finns det något bättre
verktyg för det än ogr2ogr från GDAL (som verkar kräva en massa externa
saker för att fixa det?)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


När man är inloggad så kan man välja bland format:
GeoDB
Homogeniserad
MapInfo
Shape
XML
XML Datakatalog

Äh, glöm att jag sade något. :-) Nu hittade jag shapefiler... vet inte 
hur jag lyckades missa dem förra gången!



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] OSM som underlag för att producera CC0/CC BY-material i rasterform?

2017-03-30 tråd Ture Pålsson

On 2017-03-30 15:36, Bernt Rane wrote:

[...]


Frågan: om man skapar a) kartbilder eller b) karttjänster (i form av 
rastertjänster av typen WMS eller slippy map/xyz-maps) och det ingår 
OSM som del i underlagen är det enligt villkoren att släppa dessa 
kartbilder resp rasterkarttjänster för vidareutnyttjande som CC BY / CC0?


Rasterbilder och -tjänster *tror* jag räknas som "produced work", och då 
gäller lite friare villkor än om man gör en "derivative database", fast 
jag kommer inte ihåg exakt vad som gäller.


Antar att frågan har ställts förr och vi har ju tillgång till licensen 
som vi nu gräver i, men jag är intresserad av hur en diskussion kring 
detta har gått förut och om det finns något mer skrivet kring detta 
(annat än i själva licensen ODbL då).


Det finns en uppsättning "community guidelines", som är tänkta som någon 
slags tolkningsguide till ODBL som den tillämpas inom OSM-projektet, 
här: http://wiki.osmfoundation.org/wiki/Licence/Community_Guidelines .


T.ex. använder ju Stockholms Lokaltrafik numera OSM som bakgrundskarta 
på sin website, och såvitt jag vet har ingen skrikit i högan sky om att 
de kombinerar OSM med proprietära data om hållplatser och annat. De är 
(väl?) dessutom också en myndighet, så det kan ju vara läge att prata 
med deras lagvrängare, om ni nu inte redan gjort det. :)



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Gamla tågspår - Ska de mappas?

2017-01-21 tråd Ture Pålsson
Tittar man på wikin (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railways#Life-cycle 
) verkar det ju som om 
’abandoned' ska användas då det finns tydliga tecken kvar (kanske en banvall 
men inget spår) och ’razed’ eller ’dismatled’ om den är helt borta (verkar lite 
överdrivet att ha två olika taggar för något som inte finns…).

Det har varit en massa snack på de internationella mailinglistorna om det där 
med nedlagda järnvägar, det går säkert att hitta om man rotar i arkiven. En del 
järnvägsälskare (ferroviofiler? :-) ) vill kartlägga precis allt, andra tycker 
att det är onödigt att mappa saker som de facto är omöjliga att upptäcka i 
terrängen. Själv lutar jag nog åt det senare hållet (kartdatat är tillräckligt 
rörigt ändå, det blir bara jobbigt att redigera om man har en massa extra ways 
att ta hänsyn till), men andra har uppenbart andra åsikter. En del säger ”Om en 
banvall finns kvar men har gjorts om till cykelväg är det historiskt intressant 
att ha kvar dess identitet som banvall”, och de har förstås en poäng i att det 
är (teknik)historiskt intressant, men jag säger ”Om det kvackar som en cykelväg 
så är det en cykelväg, även om det var en banvall 1920. Den nuvarande 
datastrukturen pallar knappt för att representera vad saker *är*, låt oss inte 
dra in vad de *var* också!”.



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Baskarta öppen data helsingborg 2017

2016-12-27 tråd Ture Pålsson

> 25 dec. 2016 kl. 15:09 skrev Henrik Lundqvist :
> 
> Ogr gdal-biblioteket är ju grymt för att massändra format. Stödjer inte det i 
> OSM?
> 

Det verkar bara ha read-only-stöd för OSM, men det finns ett ogr2osm-verktyg: 
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ogr2osm 
 . Jag har inte testat det med 
GeoJSON, men det funkade i alla fall för att konvertera höjdkurvor från min 
PostGIS-databas. :)


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Mälaren

2016-08-11 tråd ture
Är Mälaren riktigt frisk för ögonblicket? Nod 36133314 ingår i fyra  
olika sträckor (402495884, 402495885, 407814287, 16360970) som alla är  
med i outer-rollen för relation 1433877, och det känns inte riktigt  
rätt. Jag vågar inte ge mig in och redigera sådana där  
hisklo-polygoner själv...



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vilse i skogen (var: Test av Corine-import av våtmarker i Lappland)

2015-06-26 tråd Ture Pålsson
Förresten, är det någon som sitter på en färdig tabell som mappar 
Corine-koder till lämpliga OSM-taggar? Lugn, jag tänker inte 
massimportera, men det kan ju vara intressant att göra en mash-up 
lokalt!


Eftersom vi pratade om myrar så kollade jag på 412, Peat bogs, men 
det verkar vara ont om dem i mina trakter. Synd, jag såg nästan fram 
emot att leka Upptäcktsresande i helgen. :)



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Test av Corine-import av våtmarker i Lappland

2015-06-24 tråd ture

On 23.06.2015 18:21, Niklas Henriksson wrote:

[ ... ]

Jag tänkte lägga in våtmarker från senaste Corine mellan
Gällivare och Pajala som ett initiellt test. Undrar vad communityn i
Sverige säger om detta? Gör inget innan jag får kommentarer.


Rent allmänt tycker jag det vore trevligt med mer terränginformation i 
OSM, och oddsen för att Gällivare- och Pajalaborna ska dra på sig 
stövlarna och gå man ur huse för att börja ta GPS-spår runt traktens 
alla myrar är väl rätt höga, så... :-)


Finns Corine-datat i något hanterbart format, förresten? När jag har 
tittat lite snabbt har det verkat som om man måste ladda hem 4711 olika 
dataskikt som alla täcker en väldigt stor yta, det hade varit enklare om 
man kunde få *ett* skikt med alla vegetationstyper i ett begränsat 
område.


 -- T


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Utskrifter av svenska kartan

2015-05-25 tråd ture

On 23.05.2015 00:05, Per Eric Rosén wrote:

Jag har börjat göra lite sådana avvägningar i en kartstil jag
använder till cykelkartor mm. I princip att varje objekt får en
attraktionsradie; en servicebutik i storstad är kanske något som
betjänar ett område på 500m radie; en motsvarande butik i fjällen kan
vara av intresse i en radie på 10 mil eller så. Poängen görs via
förbehandling av data i postgis, innan rendering. Det finns ju redan
importance-taggar; detta blir något liknande men mer numeriskt och
mer beräknat på täthet av POI i ungefär samma klass omkring.


Det där lät intressant. Kan du berätta lite mer om vad du beräknar, och 
hur?


 -- T


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Relationer och Sörmlandsleden

2014-04-30 tråd ture
 Tänkte försöka mig på det men finns det något bra knep att hitta såna
 dubbelrefererade paths via sök i tex JOSM, för att sen lätt kunna ta bort
 dem? Det skulle kännas tryggare att hitta dem med hjälp av ett sök än att
 manuellt klicka och jämföra, följt av delete en efter en.

Avd. för besynnerliga fulhack: Ladda ner relationen och alla delar med
JOSM och spara den som en XML-fil. Släpp sedan loss följande XSLT-template
på den:

xsl:stylesheet version=1.0
xmlns:xsl=http://www.w3.org/1999/XSL/Transform;

xsl:template match=/osm
  xsl:for-each select=relation[@id!=197845]/member
xsl:variable name=id select=@ref/
xsl:variable name=relid select=../@id/
xsl:variable name=type select=@type/
xsl:if test=/osm/relation[@id=197845]/member[@type=$type and
@ref=$id]
  xsl:value-of select=$type/
  xsl:text /xsl:text
  xsl:value-of select=$id/
  xsl:text is referenced by relation /xsl:text
  xsl:value-of select=$relid/
  xsl:text#10;/xsl:text
/xsl:if
  /xsl:for-each
/xsl:template

/xsl:stylesheet


Då får man ut följande lista av saker som refereras både av rot-relationen
och av någon annan relation:

way 77931404 is referenced by relation 3690159
way 77931404 is referenced by relation 3690159
way 218283509 is referenced by relation 3690159
way 218283806 is referenced by relation 3690159
way 245859463 is referenced by relation 3690159
way 218280383 is referenced by relation 3690159
way 218283508 is referenced by relation 3690159
way 242379723 is referenced by relation 3690246
way 218280378 is referenced by relation 3690246
way 246627967 is referenced by relation 3690246
way 218280382 is referenced by relation 3690246
way 246627953 is referenced by relation 3690246
way 77931407 is referenced by relation 3690246
way 246357961 is referenced by relation 3692978
way 246357993 is referenced by relation 3692978
way 246357123 is referenced by relation 3692978
way 246356715 is referenced by relation 3692978
way 246356807 is referenced by relation 3692978
way 246356812 is referenced by relation 3692978
way 257031184 is referenced by relation 3692978
way 257031156 is referenced by relation 3692978
way 126430388 is referenced by relation 3692978
way 126430390 is referenced by relation 3692978
way 245859084 is referenced by relation 3692978
way 78268086 is referenced by relation 3692978
way 78268084 is referenced by relation 3692978
way 246356059 is referenced by relation 3692978
way 242379725 is referenced by relation 3692978
relation 3692978 is referenced by relation 3693024
way 246359675 is referenced by relation 3693024
way 246359634 is referenced by relation 3693024
way 246360250 is referenced by relation 3693024
way 246360304 is referenced by relation 3693024
way 246360753 is referenced by relation 3693024
way 246360883 is referenced by relation 3693024
way 246360935 is referenced by relation 3693024
way 125815955 is referenced by relation 3693024
way 125815959 is referenced by relation 3693024
way 178120279 is referenced by relation 3693024
way 246361600 is referenced by relation 3693024
way 246362054 is referenced by relation 3693024
way 246362608 is referenced by relation 3693024
way 246362735 is referenced by relation 3693024
way 246363156 is referenced by relation 3693024
way 245859080 is referenced by relation 3696285
way 218284988 is referenced by relation 3696285
way 245859082 is referenced by relation 3696285
way 77931401 is referenced by relation 3696285
way 77931422 is referenced by relation 3696285
way 251682770 is referenced by relation 3696285
way 251682764 is referenced by relation 3696285
way 251681822 is referenced by relation 3696286
way 251682764 is referenced by relation 3696286
way 251682787 is referenced by relation 3696286
way 77708473 is referenced by relation 3696287
way 77708840 is referenced by relation 3696287
way 246848576 is referenced by relation 3696288
way 77708474 is referenced by relation 3696288
way 278084033 is referenced by relation 3696288
way 278084058 is referenced by relation 3696289
way 231446845 is referenced by relation 3696289
way 43866270 is referenced by relation 3696304
way 245860358 is referenced by relation 3696304
way 8202535 is referenced by relation 3696304
way 231446852 is referenced by relation 3696304
way 242387048 is referenced by relation 3696342


Jag har inte kollat om det stämmer, men det verkar ju rimligt i alla fall. :)



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Relationer och Sörmlandsleden

2014-04-29 tråd Ture Pålsson

29 apr 2014 kl. 18.37 skrev Claes Holmerson:

 Hej, 
 Jag heter Claes och har ganska nyligen börjat intressera mig för 
 OpenStreetMap. Jag har gjort några smärre tillägg och ville sen pussla ihop 
 delar av Sörmlandsleden som inte var sorterade till etapper än. 
 Sörmlandsleden (197845) har en rad relations för vissa etapper, men också 
 lösa delar. Nu har jag skapat ytterligare relations för etapp 31-34 på samma 
 sätt som jag såg att det var gjort för andra.

Heja! :-)

  
 Nu finns referenser direkt från leden till vissa paths, och via 
 etapp-relations. Jag _tror_ att paths som ingår i etapp-relations bör tas 
 bort från 197845 men tänkte höra så jag inte gör fel? 

Ja, jag tycker i alla fall det är snyggast om varje enskilt bit är kopplad till 
topprelationen på exakt ett sätt; antigen via en etapprelation (snyggast) eller 
direkt. Dvs, precis vad jag tror du var på väg att göra. Eller kortare 
uttryckt: Låter bra! Fortsätt!

 -- Ture



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Ture Pålsson
Jag fortsätter min vana att med ojämna mellanrum köra konstiga
databasfrågor och posta resultatet här. :-) Den här gången gäller det
trasiga multipolygoner (sådana som min databasimport inte lyckas bygga
någon vettig geometri för). Ta en titt på listan och städa din kommun?
(Min kommun verkar klara sig den här gången! :-) )

 Gislaveds kommun   | http://www.osm.org/browse/relation/2468152
 Gnosjö kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2928219
 Gotlands kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1459264
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1842384
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1838383
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1848113
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849642
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849640
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1843060
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849657
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849658
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1848111
 Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849641
 Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183709
 Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183708
 Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183688
 Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183687
 Luleå kommun   | http://www.osm.org/browse/relation/54224
 Nordanstigs kommun | http://www.osm.org/browse/relation/1781209
 Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1724359
 Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1724456
 Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2541341
 Sandvikens kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2266507
 Strömsunds kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1059668
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734246
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734925
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734406
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777177
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742538
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734965
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2776698
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777372
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742548
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734626
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2778983
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777386
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2733130
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2776652
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742537
 Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742565
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384466
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1912546
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897839
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384465
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897824
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384469
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897835
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1987457
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52810
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52790
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/60569
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52796
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52791
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52811
 Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52795
 Vellinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1460562
 Växjö kommun   | http://www.osm.org/browse/relation/1447857
 Östersunds kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2910934

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Ture Pålsson
Jo, det blir lite falsklarm kring gränserna såg jag. T.ex. kan
pajalaborna luta sig tillbaka, jag tror alla felen där berodde på
diverse saker som sträcker sig in i Finland men som blivit avklippta i
Geofabrik-extraktet jag utgick ifrån.

Och jag inser inte heller riktigt vad som är fel med
Vellinge-polygonen; ST_BuildArea i PostGIS går bet på den, men jag ser
inte varför nu...

2013/5/21 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag försökte rätta relationen i Vellinge kommun men jag kan inte lista ut
 vad det är för fel på den. JOSMs relationshanterare visar den som en sluten
 yta och jag kan inte hitta något som inte sitter där det ska när jag
 inspekterar manuellt heller. Någon som kan sånt här bättre än jag som kan ta
 en titt?

 /Andreas


 On Tue, May 21, 2013 at 9:11 AM, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com
 wrote:

 Norge ligger tydligen i Strömsunds kommun :)

 /Andreas


 On Tue, May 21, 2013 at 9:08 AM, Ture Pålsson t...@lysator.liu.se wrote:

 Jag fortsätter min vana att med ojämna mellanrum köra konstiga
 databasfrågor och posta resultatet här. :-) Den här gången gäller det
 trasiga multipolygoner (sådana som min databasimport inte lyckas bygga
 någon vettig geometri för). Ta en titt på listan och städa din kommun?
 (Min kommun verkar klara sig den här gången! :-) )

  Gislaveds kommun   | http://www.osm.org/browse/relation/2468152
  Gnosjö kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2928219
  Gotlands kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1459264
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1842384
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1838383
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1848113
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849642
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849640
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1843060
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849657
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849658
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1848111
  Huddinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1849641
  Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183709
  Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183708
  Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183688
  Karlskrona kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2183687
  Luleå kommun   | http://www.osm.org/browse/relation/54224
  Nordanstigs kommun | http://www.osm.org/browse/relation/1781209
  Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1724359
  Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1724456
  Pajala kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2541341
  Sandvikens kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2266507
  Strömsunds kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1059668
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734246
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734925
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734406
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777177
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742538
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734965
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2776698
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777372
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742548
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2734626
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2778983
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2777386
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2733130
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2776652
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742537
  Sundsvalls kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2742565
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384466
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1912546
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897839
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384465
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897824
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384469
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1897835
  Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1987457
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52810
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52790
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/60569
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52796
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52791
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52811
  Umeå kommun| http://www.osm.org/browse/relation/52795
  Vellinge kommun| http://www.osm.org/browse/relation/1460562
  Växjö kommun

Re: [Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Ture Pålsson
2013/5/21 Ture Pålsson t...@lysator.liu.se:
 Jo, det blir lite falsklarm kring gränserna såg jag. T.ex. kan
 pajalaborna luta sig tillbaka, jag tror alla felen där berodde på
 diverse saker som sträcker sig in i Finland men som blivit avklippta i
 Geofabrik-extraktet jag utgick ifrån.

 Och jag inser inte heller riktigt vad som är fel med
 Vellinge-polygonen; ST_BuildArea i PostGIS går bet på den, men jag ser
 inte varför nu...

Ah, felet i Vellinge verkar vara väg 102924621, följande tre noder
(noll-baserat index):

27 12.9238237 55.4070672
28 12.9238238 55.4070672
29 12.9238235 55.4070672

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Trasiga multipolygoner

2013-05-21 tråd Ture Pålsson
Jag fixade

 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2384466
 Södertälje kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/1912546

sedan tog städlusten slut för i kväll...

2013/5/21 Wilhelm Spickermann o...@spickermann-d.de:
 Hej,

  Sandvikens kommun  | http://www.osm.org/browse/relation/2266507

 Färdig.

 MvH
 Wilhelm


 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kluriga gator?

2013-03-31 tråd Ture Pålsson
Den 31 mars 2013 12:41 skrev Isak Bergdahl ja...@rocketmail.com:

 Får jag bjuda på två studentghetton i Uppsala.


Det känns som om vilket miljonprogramsområde som helt, nästan, borde kunna
ge gott om material.

Som gammal linköpingsstudent minns jag ännu med fasa numreringen kring
Rydsvägen, Alsättersgatan och Björnkärrsgatan:
http://www.openstreetmap.org/?lat=58.411399126052856lon=15.562039911746979zoom=17(observera
den mycket korta enkelriktade cykelvägen! :-) )

Frejgatan och Heimdalsgatan i Märsta är inte heller helt uppenbara:
http://www.openstreetmap.org/?lat=59.61547lon=17.83433zoom=17layers=M
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vägklassningar

2013-01-11 tråd Ture Pålsson
Jag håller på och roar mig med att försöka efterlikna Terrängkartan (mest
för att kunna printa egna kartblad att ha i fickan på expeditioner; se
http://www.lysator.liu.se/~ture/topokarta/), och då har jag stört mig på
att just de saker som används för att välja hur vägar ska ritas på de
kartorna (bredd och allmän/enskild väg) nästan alltid fattas i OSM. Bredd
finns det ju en tag för (marsch ut med er och tagga width=* på allt i
närheten!) men hur är det med allmän/enskild väg? Finns det något
vedertaget sätt att markera det?
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Republiken Malmköping?

2013-01-08 tråd Ture Pålsson
Den 8 januari 2013 19:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Bör vi alls ha den här typen av äldre gränser med i databasen? Mer
 rimligt vore väl i så fall att ha med Malmköpings postort.


Jag är starkt skeptisk till att ha det som boundary=administrative,
admin_level=XXX, för jag tycker att det bör reserveras för nu gällande
administrativa gränser.

Jag är milt skeptisk till att ha det alls, för att jag anser att det passar
bättre i någon annan databas men a) fråga mig inte vilken, och b) med den
inställningen är det mycket som ska bort, t.ex. öppettider och cuisine på
restauranter, så jag tänker inte argumentera för att det ska bort helt.
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kvartersnamn

2012-12-12 tråd Ture Pålsson
 Fast hur ska man göra om halva kvarteret är bostadshus och andra
 halvan kommersiella byggnader, ska kvartersnamnet då taggas på båda
 landuse-objekten?

En annan sak man kan fundera på är om det är värt att tagga på något
sätt som skiljer på kvartersnamn och andra namn man kan tänkas ha på
en landuse=residential; jag såg t.ex. några BRF:er och ett vårdhem av
något slag (fast där man man förstås diskutera om residential är rätt)
när jag kollade lite snabbt. Eller är jag bara onödigt datamuppig när
jag blir lätt nervös av att blanda olika namnrymder? :-)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Selektiv enkelriktning

2012-10-26 tråd Ture Pålsson
Den 26 oktober 2012 12:31 skrev Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com:
 cycleway=opposite_lane

Det finns många skojiga kombinationer med cycleway=xxx i databasen.
Vad betyder egentligen highway=cycleway, cycleway=shared? Ska
highway=footway, cycleway=track tolkas som en gångväg med en separat
körbana för cyklar bredvid? Är highway=steps, cycleway=lane en trappa
med ett målat cykelfält (för MTB-åkare, får man förmoda. :-) ) ?

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Vindskydd i skogen

2012-10-08 tråd Ture Pålsson
Den 8 oktober 2012 13:39 skrev Sébastien Pierrel sebastien.pier...@gmail.com:
 Hi,

 sorry for switching to English.

 If there is a shelter, it should be tagged with amenity=shelter +
 shelter_type=* according to:
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shelter_type
 tourism=camp_site is okay too if it's possible to pitch a tent. Could be
 another node.

(Jag fortsätter på svenska; Sébastien verkar ju hänga med ändå. :-) )

Lustigt nog har de vindskydd jag besökt som varit taggade
amenity=shelter nästan alltid haft shelter_type=weather_shelter, trots
att de mer ser ut som lean-tos, enligt bilderna i wikin. Jag har mer
eller mindre slutat bry mig om sådana här subkategorier eftersom gapet
mellan å ena sidan (min tolkning av) wikin och annan dokumentation och
å andra sidan prior art verkar alldeles för stort; det är illa nog
att få huvudkategorin rätt...

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Sörmlandsleden

2012-08-10 tråd Ture Pålsson
Ok, nu har jag tokredigerat, förhoppningsvis utan att ha sönder något
på vägen, så att relation 197845 ska vara en snygg rot för leden,
och lagt till lite nya bitar.

Nu har jag slut på outnyttjat GPS-data och anteckningar, så nu ska jag
hålla mig lugn åtminstone till i morgon kväll. :-)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Spök-areor

2012-06-27 tråd Ture Pålsson
Då jag höll på med något helt annat, konstaterade jag att det i
Sverige verkar finnas 303 ways som har area=yes, inga andra taggar och
inte finns med i någon relation. Här är Hela Listan, grupperad på
kommun. Kolla din hemkommun och städa någon regnig dag? :-) (Med
reservation för att det är något fel på min databas, men de stickprov
jag kollat har stämt i alla fall.)

   wayid   |?column?| tags
---++---
 157392087 | Ale| area=yes
 104295132 | Alvesta| area=yes
 104370420 | Borgholm   | area=yes
 104370603 | Borgholm   | area=yes
 104370864 | Borgholm   | area=yes
 104371008 | Borgholm   | area=yes
 104370993 | Borgholm   | area=yes
 104371081 | Borgholm   | area=yes
 104370695 | Borgholm   | area=yes
 104371069 | Borgholm   | area=yes
 104371050 | Borgholm   | area=yes
 104370840 | Borgholm   | area=yes
 104370668 | Borgholm   | area=yes
 104370508 | Borgholm   | area=yes
 104371012 | Borgholm   | area=yes
 104370681 | Borgholm   | area=yes
 104370740 | Borgholm   | area=yes
 104370694 | Borgholm   | area=yes
 104371019 | Borgholm   | area=yes
 104370830 | Borgholm   | area=yes
 104371046 | Borgholm   | area=yes
 104371163 | Borgholm   | area=yes
 104370972 | Borgholm   | area=yes
 104370702 | Borgholm   | area=yes
 103306243 | Bromölla   | area=yes
 103306077 | Bromölla   | area=yes
 103306116 | Bromölla   | area=yes
 103306203 | Bromölla   | area=yes
 103306456 | Bromölla   | area=yes
 103306286 | Bromölla   | area=yes
 103306340 | Bromölla   | area=yes
 103306152 | Bromölla   | area=yes
 104295320 | Bromölla   | area=yes
 104295084 | Bromölla   | area=yes
 102447199 | Emmaboda   | area=yes
  99556392 | Emmaboda   | area=yes
 102448444 | Emmaboda   | area=yes
 102448113 | Emmaboda   | area=yes
 102447872 | Emmaboda   | area=yes
 102448036 | Emmaboda   | area=yes
 102447460 | Emmaboda   | area=yes
 102447424 | Emmaboda   | area=yes
 102447225 | Emmaboda   | area=yes
  99556414 | Emmaboda   | area=yes
 102448513 | Emmaboda   | area=yes
 102448432 | Emmaboda   | area=yes
 102447452 | Emmaboda   | area=yes
 102447441 | Emmaboda   | area=yes
  99556342 | Emmaboda   | area=yes
 102448740 | Emmaboda   | area=yes
 102448522 | Emmaboda   | area=yes
 102448055 | Emmaboda   | area=yes
 102447280 | Emmaboda   | area=yes
  99555773 | Emmaboda   | area=yes
  99555766 | Emmaboda   | area=yes
 102448568 | Emmaboda   | area=yes
 102448085 | Emmaboda   | area=yes
 102448059 | Emmaboda   | area=yes
 102447995 | Emmaboda   | area=yes
  99556433 | Emmaboda   | area=yes
 102448234 | Emmaboda   | area=yes
 102448102 | Emmaboda   | area=yes
 102447273 | Emmaboda   | area=yes
 102448199 | Emmaboda   | area=yes
 102447374 | Emmaboda   | area=yes
 102447241 | Emmaboda   | area=yes
 102448214 | Emmaboda   | area=yes
 102447552 | Emmaboda   | area=yes
 102447379 | Emmaboda   | area=yes
 102447290 | Emmaboda   | area=yes
 102447437 | Emmaboda   | area=yes
  99556080 | Emmaboda   | area=yes
  99556456 | Emmaboda   | area=yes
  99555797 | Emmaboda   | area=yes
 102447389 | Emmaboda   | area=yes
 157392087 | Göteborg   | area=yes
 103709908 | Högsby | area=yes
 103709974 | Högsby | area=yes
 103709581 | Högsby | area=yes
 103710035 | Högsby | area=yes
  99222755 | Kalmar | area=yes
  92379293 | Kalmar | area=yes
  99222909 | Kalmar | area=yes
  92379251 | Kalmar | area=yes
 103306238 | Karlshamn  | area=yes
 102972951 | Karlshamn  | area=yes
 102972981 | Karlshamn  | area=yes
 102973046 | Karlshamn  | area=yes
 102971347 | Karlshamn  | area=yes
 103039596 | Karlshamn  | area=yes
 103306001 | Karlshamn  | area=yes
 102972060 | Karlshamn  | area=yes
 102731544 | Karlskrona | area=yes
 102731036 | Karlskrona | area=yes
 102731362 | Karlskrona | area=yes
 102731745 | Karlskrona | area=yes
 102730616 | Karlskrona | area=yes
 102730707 | Karlskrona | area=yes
 102731268 | Karlskrona | area=yes
 102731114 | Karlskrona | area=yes
 102731163 | Karlskrona | area=yes
 102731392 | Karlskrona | area=yes
 102852278 | Karlskrona | area=yes
 102730768 | Karlskrona | area=yes
 101624667 | Karlskrona | area=yes
 102730684 | Karlskrona | area=yes
 102731750 | Karlskrona | area=yes
 102852290 | Karlskrona | area=yes
 102852239 | Karlskrona | area=yes
 102852260 | Karlskrona | area=yes
 105312028 | Karlstad   | area=yes
 103306116 | Kristianstad   | area=yes
 103306390 | Kristianstad   | area=yes
 103306451 | Kristianstad   | area=yes
 104295124 | Kristianstad   | area=yes
 104295084 | Kristianstad   | area=yes
 157392087 | Lerum 

Re: [Talk-se] WIWOSM

2012-05-29 tråd Ture Pålsson
Den 25 maj 2012 22:07 skrev Kristoffer Malmström mit...@gmail.com:
 [...]
 Har även lagt till official_name-taggar på alla dessa kommuner i väntan
 på att något blir bestämt hur det blir med ändring av namn eller inte av
 kommunerna på OSM.
 [...]

Vad är egentligen rätt official_name för t.ex. Stockholm och Solna,
som ju kallar sig för Stockholms stad resp. Solna stad? De _är_
naturligtvis entiteter av samma typ som t.ex. Älvsbyns kommun, men de
_heter_ ... stad. Eller?

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kartskåpet: Generalstabskartan och häradskartor

2012-03-21 tråd Ture Pålsson
Den 20 mars 2012 16:50 skrev Lars Aronsson l...@aronsson.se:

 En diskussion inom Wikipedia gjorde mig uppmärksam på att Stockholms
 universitetsbibliotek har gjort högupplösta inscanningar (600 dpi)
 av generalstabskartan (topografiska) och häradskartor (ekonomiska)
 fritt tillgängliga i öppna filformat,
 http://kartavdelningen.sub.su.se/kartrummet/kartskapet.htm

Longituden är räknad från Stockholms observatorium, 35°43'19,5 ost
från Ferro... någon som har en färdig PROJ.4-sträng för det? :-)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Den dubbelbottnade Mälaren

2012-01-27 tråd Ture Pålsson
Jag håller med om att det väl vore trevligt om gränsen mellan hav och
sjö gick på samma ställe i OSM som den brukar anses göra i
verkligheten, dvs någonstans mitt i Stockholm (och var nu gränsen
hamnar i den södra passagen), men för att ta ett steg tillbaka, vad
gör det egentligen för praktisk skillnad om något är water eller
coastline? Påverkar det något någonstans?

  -- T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Den dubbelbottnade Mälaren

2012-01-27 tråd Ture Pålsson
Den 27 januari 2012 16:24 skrev Martin Norbäck mar...@norpan.org:
 Ja, skillnaden är att coastline gör att själva bakgrunden på kartan ändras.
 Om man har en tillräckligt stor sjö så att ingen kustlinje av den
 ryms i en renderingsenhet så kommer det ju inte att bli sjö-färg
 där, eftersom renderaren inte vet att det är sjö där, eftersom
 polygonen inte finns med i datan.

Ah, en workaround för buggar på andra håll alltså. Fair enough, antar jag... / T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Orebro releases geodata under an ODbL license

2011-01-22 tråd Ture Pålsson
2011/1/22 Hanno Hecker vetinari+...@ankh-morp.org:

 Hmm, either I've an error, or the coordinates from these are ~130m
 off from what we have in OSM...
 I've used EPSG:3021 (== RT90 2.5 gon V) to convert these into useable

It's been a while since I looked into this, but I remember that
conversion WGS84 - RT90 is tricky because of the different geodetic
datums. I believe that the method actually recommended by
Lantmäteriverket is to fake the calculation by fudging the parameters
in the Gauss-Krüger formula
(http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=5197).

Somewhere on their web site (I can't find it now; I can never find
anything on their web when I need it...) I also found parameters for
an approximate six-parameter transform which I translated into proj4
syntax as follows (this is from WGS84 to RT90):

cs2cs +proj=longlat +ellps=WGS84 +datum=WGS84 +no_defs +to +proj=tmerc
+lat_0=0 +lon_0=15.808278 +k=1 +x_0=150 +y_0=0
+ellps=bessel +units=m +no_defs
+towgs84=414.1055,41.3265,603.0582,-.8551,2.1413,-7.0227,0

I believe it worked decently when I tried it, but I have forgotten all
about how I came up with those numbers at the end...

  -- Ture

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Orebro releases geodata under an ODbL license

2011-01-22 tråd Ture Pålsson
 an approximate six-parameter transform which I translated into proj4

Sorry, that should be seven-parameter, obviously.

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Taggning av multipolygoner

2011-01-15 tråd Ture Pålsson
2011/1/15 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Det känns som att det blir lite inkonsekvent att tagga på vägen ibland
 och på relationen ibland men det ger sig väl med tiden. Räkna inte med

Se det som att man sätter taggarna på det (databas)objekt som
representerar hela geometrin för ett (verklighets)objekt. Det tycker
i.a.f. jag känns hyfsat logiskt.

 -- T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Sveriges kommuner

2010-08-16 tråd Ture Pålsson
Skickade av misstag nedanstående personligt till Erik i stället för
till listan. Man tycker jag borde ha lärt mig hur en E-mailklient
funkar efter 20 år, men tydligen inte. Så här kommer det igen till
listan, och antagligen i duplikat till Erik... ursäkta!

Den 16 augusti 2010 10:04 skrev Erik Johansson erjo...@gmail.com:
 Hmm.. Det är inte bra, jag tror de använder samma polygoner för att få
 ut datat. Har du lust att ge lon/lat positioner på de ställen du vet
 att det är problem?

Kolla t.ex. Jokkmokks kommun
(http://www.openstreetmap.org/browse/relation/935630). I skrivande
stund består den av 12 ways i databasen, men i Geofabriks utdrag
(http://download.geofabrik.de/osm/europe/sweden.osm.bz2, daterat 08:36
i morse) har den bara 11 ways — en saknas, nämligen
http://www.openstreetmap.org/browse/way/62028763 som delas med
statsgränsen mot Norge, gränsen för Norrbottens län, m. fl.

 Jag kan skapa ett extrakt om du vill

Tack, men det behövs inte för min skull. Jag har som sagt inget
egentligt behov av datat, jag bara upptäckte att det blev konstigt när
jag satt och lekte med PostGIS och försökte bygga polygoner av
Sveriges kommuner. :-)

 -- T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Ture Pålsson
Den 9 augusti 2010 18:15 skrev Robert Storlind robert.storl...@gmail.com:
 Hi all,

 Yes, the data quality issues is why I'm raising the question. I
 wouldn't even think of importing unverified data.

Ah, tack för påminnelsen, jag behövde en anledning att komma ut och
röra mig lite. Den mystiska macken i mon är nu rekognoscerad, befunnen
obefintlig och raderad från kartan. :-)

Däremot hittade jag en hiskelig massa stigar, varav jag följde några
som snart kommer till en databas nära dig.

 -- T (nu med myggbett)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Ture Pålsson
2010/8/9 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that
 case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a
 copyright violation...

Databaser skyddas i Sverige av det så kallade katalogskyddet
(upphovsrättslagen 49§, https://lagen.nu/1960:729#P49S1) och jag
*tror* detta är något vi har gemensamt med övriga EU. I t.ex. USA är
situationen annorlunda, vilket är en av anledningarna till det i
evigheter pågående bytet från CC-BY-SA till ODBL.

Vad detta innebär för Google Maps-koordinater på Wikipedia är jag inte
kompetent att bedöma. Där finns ju dessutom även Google Maps'
användningsvillkor att ta hänsyn till.

  -- T (JÄIA)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] highway=secondary

2010-01-13 tråd Ture Pålsson
Den 13 januari 2010 23.44 skrev Bengt Bäverman be...@baverman.se:

 Jag håller på och pillar lite på Norrtull i Stockholm som håller på
 att byggas om och inte liknar något som var tidigare. Då har jag
 uppmärksammat att Sveavägen, Sankt Eriksgatan, Valhallavägen och
 Lidingövägen alla är markerade som secondary men saknar ref så att
 valideringen i JOSM skriker.

Jag kollade lite på trakterna kring där jag bor (Märsta), och där
finns det en del gator av karaktären gata som sammanbinder områden
som är taggade som secondary, trots att de definitivt inte är
länsvägar. (Och länsväg 263 är taggad primary) Jag kunde ha svurit
på att jag sett precis den kategoriseringen beskriven i wikin
någonstans, men nu hittar jag det inte. Har praxis ändrats, eller
minns jag bara fel? Och borde t.ex. Stationsgatan och Valstavägen
(http://osm.org/go/0bDY75zk-) vara tertiary i stället (och
länsvägarna secondary)?

(Det känns lite som om primary/secondary/tertiary klassificeringen är
lite som layer-taggen, den är bara relevant relativt direkt anslutande
vägar. :-) )

  -- T

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se