Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-05 tråd Johan Olsson

Det funkar bra för mig.

 Date: Tue, 5 Mar 2013 08:35:08 +0100
 From: andreas.vi...@gmail.com
 To: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun
 
 Aha :) Så länge inte Johan Olsson har nåt emot det får gärna Philip
 skapa en tms av datan. Jag har den uppdelad i tre olika .osm-filer, om
 det funkar till ändamålet (kan inget om det tekniska) kan jag skicka
 dem, annars får Johan lösa det med Philip på något annat sätt.
 
 /Andreas
 
 2013/3/4 Joakim Fors joa...@joakimfors.org:
  Med Olsson menade jag Philip… märkte inte att det fanns två Olsson. :D
 
 
 
  On 4 mar 2013, at 18:51, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:
 
  Det var ju en vettig idé! Kan du göra så istället Johan?
 
  /Andreas
 
  Skickat från min iPhone
 
  4 mar 2013 kl. 18:00 skrev Joakim Fors joa...@joakimfors.org:
 
  Kunde ju med fördel användas som ett TMS/WMS lager i JOSM/Potlatch så 
  kunde man manuellt putsa vägar om man känner för det. Har inte tid just 
  nu men jag har iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att 
  Olsson också har. ;)
 
  /Joakim
 
 
  On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:
 
  Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
  alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
  dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
  tanke var att ändra på de vägar som redan finns.
 
  Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
  upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
  renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
  att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
  inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
  extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.
 
  /Andreas
 
  2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
  Hej,
 
  Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag 
  tror de gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.
 
  Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?
 
  /Philip
 
  4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
  Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
  inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
  den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
  pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
  emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
  vägkanter och ladda upp dem?
 
  /Andreas
 
  2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
 
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
 
  /Andreas
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Philip Olsson
Hej,

Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror de gör 
den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.

Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?

/Philip

4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?
 
 /Andreas
 
 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.
 
 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?
 
 /Andreas
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
tanke var att ändra på de vägar som redan finns.

Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.

/Andreas

2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
 Hej,

 Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror de 
 gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.

 Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?

 /Philip

 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?

 /Andreas

 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.

 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?

 /Andreas

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Joakim Fors
Kunde ju med fördel användas som ett TMS/WMS lager i JOSM/Potlatch så kunde man 
manuellt putsa vägar om man känner för det. Har inte tid just nu men jag har 
iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att Olsson också har. ;)

/Joakim


On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:

 Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
 alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
 dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
 tanke var att ändra på de vägar som redan finns.
 
 Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
 upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
 renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
 att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
 inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
 extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.
 
 /Andreas
 
 2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
 Hej,
 
 Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror de 
 gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.
 
 Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?
 
 /Philip
 
 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?
 
 /Andreas
 
 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.
 
 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?
 
 /Andreas
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
Det var ju en vettig idé! Kan du göra så istället Johan?

/Andreas

Skickat från min iPhone

4 mar 2013 kl. 18:00 skrev Joakim Fors joa...@joakimfors.org:

 Kunde ju med fördel användas som ett TMS/WMS lager i JOSM/Potlatch så kunde 
 man manuellt putsa vägar om man känner för det. Har inte tid just nu men jag 
 har iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att Olsson också har. 
 ;)
 
 /Joakim
 
 
 On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:
 
 Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
 alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
 dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
 tanke var att ändra på de vägar som redan finns.
 
 Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
 upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
 renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
 att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
 inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
 extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.
 
 /Andreas
 
 2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
 Hej,
 
 Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror de 
 gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.
 
 Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?
 
 /Philip
 
 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?
 
 /Andreas
 
 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.
 
 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?
 
 /Andreas
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Joakim Fors
Med Olsson menade jag Philip… märkte inte att det fanns två Olsson. :D



On 4 mar 2013, at 18:51, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:

 Det var ju en vettig idé! Kan du göra så istället Johan?
 
 /Andreas
 
 Skickat från min iPhone
 
 4 mar 2013 kl. 18:00 skrev Joakim Fors joa...@joakimfors.org:
 
 Kunde ju med fördel användas som ett TMS/WMS lager i JOSM/Potlatch så kunde 
 man manuellt putsa vägar om man känner för det. Har inte tid just nu men jag 
 har iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att Olsson också 
 har. ;)
 
 /Joakim
 
 
 On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:
 
 Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
 alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
 dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
 tanke var att ändra på de vägar som redan finns.
 
 Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
 upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
 renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
 att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
 inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
 extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.
 
 /Andreas
 
 2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
 Hej,
 
 Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror 
 de gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.
 
 Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?
 
 /Philip
 
 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?
 
 /Andreas
 
 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.
 
 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?
 
 /Andreas
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-03-04 tråd Andreas Vilén
Aha :) Så länge inte Johan Olsson har nåt emot det får gärna Philip
skapa en tms av datan. Jag har den uppdelad i tre olika .osm-filer, om
det funkar till ändamålet (kan inget om det tekniska) kan jag skicka
dem, annars får Johan lösa det med Philip på något annat sätt.

/Andreas

2013/3/4 Joakim Fors joa...@joakimfors.org:
 Med Olsson menade jag Philip… märkte inte att det fanns två Olsson. :D



 On 4 mar 2013, at 18:51, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:

 Det var ju en vettig idé! Kan du göra så istället Johan?

 /Andreas

 Skickat från min iPhone

 4 mar 2013 kl. 18:00 skrev Joakim Fors joa...@joakimfors.org:

 Kunde ju med fördel användas som ett TMS/WMS lager i JOSM/Potlatch så kunde 
 man manuellt putsa vägar om man känner för det. Har inte tid just nu men 
 jag har iaf maskiner att köra TMS/WMS på… vilket jag gissar att Olsson 
 också har. ;)

 /Joakim


 On 4 mar 2013, at 17:23, Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com wrote:

 Jag vill nog inte ha alla vägar importerade från kommunen, eftersom
 alla bilvägar i kommunen redan är mappade. Det blir en massa
 dubbelarbete och dessutom skulle en massa historik gå förlorad. Min
 tanke var att ändra på de vägar som redan finns.

 Det med rikta in ortofoto hade jag inte tänkt på. Skulle man då ladda
 upp den datan otaggad, eller tagga den på något sätt? Såvitt jag vet
 renderar väl inte Mapnik vägkanter? Jag läste i helpdesken nånstans
 att det finns en ambition att göra det i framtiden, men det är jag
 inte helt säker på är helt eftersträvansvärt med tanke på vilket
 extrajobb det skulle medföra för vanliga dödlig obetalda amatörer.

 /Andreas

 2013/3/4 Philip Olsson ols...@puffy.nu:
 Hej,

 Vi kan väl generera mittlinjer, eller om kommunen kan göra det? Jag tror 
 de gör den processen när de ska skicka iväg datat till nvdb el dyl.

 Datan i befintlig form kan vara bra när man ska rikta in ortofoto?

 /Philip

 4 mar 2013 kl. 17:10 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Nu har jag fått en fil med alla vägkanter i kommunen. Jag antar att vi
 inte har någon direkt nytta av just den datan, men jag tänkte använda
 den framförallt i de delar som inte har bingtäckning som ett
 pseudoortofoto, och putsa till vägarna. Är det någon som har något
 emot det av något skäl, eller finns det något sätt att tagga dessa
 vägkanter och ladda upp dem?

 /Andreas

 2013/2/14 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.

 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?

 /Andreas

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Andreas Vilén
Kan meddela att importen är färdig, och alla valideringsfel är
åtgärdade (det tog sin lilla stund).

Just som jag blev klar fick jag dock ett halvsurt meddelande från
http://www.openstreetmap.org/user/pnorman som påpekade att jag inte
frågat importgruppen om lov innan importen... Förhoppningsvis betyder
inte det att alla redigeringar återställs, men på tonen känns det som
att det finns en risk... Bland annat klagade de över att jag inte
skapat ett eget konto för importen, något jag inte kände till
behövdes. De andra invändningarna var som sagt att jag inte kontaktat
import-maillistan och inte hade dokumenterat importen på wikin. Han
frågade också om jag fått communitiens tillstånd så jag länkade hit,
till en diskussion han ju dock inte kan läsa.

Skulle kännas lite småbittert att få ett par dagars arbete ogjort pga
formfel, men det hoppas jag verkligen att vi slipper.

/Andreas

PS: Min åsikt om http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import_guidelines
är att den innehåller en hel del vettigt, men att den tyvärr utgår
helt och hållet ifrån att importer är av ondo, istället för motsatsen.

2013/2/18 Erik Johansson erjo...@gmail.com:
 2013/2/18 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 För tydlighetens skull: inget i Lomma och Bjärreds tätorter är
 importerat än. Det som finns där är sådant som mappats tidigare.
 Radhusområdet du länkat till är väl precis så som vi ska mappa sådana?
 Jag kommer att försöka åstadkomma det med importen, även om jag sett
 att datan i nuläget på vissa ställen ger ett gemensamt hus för flera
 adresser.

 Vad är det i Habo ljung som ser skumt ut? Husen har olika nyanser
 eftersom de använder olika typer av hustaggar. Det är bara bra i min
 mening och vi bör ju inte tagga för renderingen.

 Ingen av de vägarna i Flädie krockar med byggnaderna - att väglinjerna
 blir breda i Mapnik så att det ser ut som att de krockar med
 byggnaderna är ju inte mitt fel. Det är ju inte helt ovanligt med
 byggnader som går precis i gatlinjen ute på landet.

 /Andreas

 Trevligt med data från fler kommuner, och snabbt jobbat Andreas!

 Jag hoppas original versionen av denna data kommer att läggas upp på
 Lommas hemsidan också. Jag är lite oroad över vad som händer när/om
 Lomma släpper ny data om 5 år med nya byggnadsformer.

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Erik Johansson
2013/2/21 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Skulle kännas lite småbittert att få ett par dagars arbete ogjort pga
 formfel, men det hoppas jag verkligen att vi slipper.

Alla motgångar känns bittra. :-) Nu finns det för mycket plus för
detta, ska vi ta upp det om import på talk listan?

Jag tittade lite på data, intressant att building=roof rendras
annorlunda än building=[house|garage]

http://www.openstreetmap.org/?lat=55.67263lon=13.078796zoom=19

Sedan skulle det vara trevligt att få veta hur Lomma har spec:at sin
data, i.e. jag gissar att building=roof lika gärna kan innebära helt
inbyggd veranda som kanske är en liten förskjutning av meningen med
den taggen.

MvH Erik

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Christoffer Holmstedt
Ja, det var strikta regler med att få någon form av godkännande från
en importgrupp, sådant dödar ju engagemang. Hur som helst känns det
hela som du har gjort rätt, vad jag vet så har inte så många andra
större importer gjorts i Sverige tidigare. Hoppas importen inte
försvinner och så vet vi ju om detta till nästa gång iaf.

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt


Den 21 februari 2013 09:49 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Kan meddela att importen är färdig, och alla valideringsfel är
 åtgärdade (det tog sin lilla stund).

 Just som jag blev klar fick jag dock ett halvsurt meddelande från
 http://www.openstreetmap.org/user/pnorman som påpekade att jag inte
 frågat importgruppen om lov innan importen... Förhoppningsvis betyder
 inte det att alla redigeringar återställs, men på tonen känns det som
 att det finns en risk... Bland annat klagade de över att jag inte
 skapat ett eget konto för importen, något jag inte kände till
 behövdes. De andra invändningarna var som sagt att jag inte kontaktat
 import-maillistan och inte hade dokumenterat importen på wikin. Han
 frågade också om jag fått communitiens tillstånd så jag länkade hit,
 till en diskussion han ju dock inte kan läsa.

 Skulle kännas lite småbittert att få ett par dagars arbete ogjort pga
 formfel, men det hoppas jag verkligen att vi slipper.

 /Andreas

 PS: Min åsikt om http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import_guidelines
 är att den innehåller en hel del vettigt, men att den tyvärr utgår
 helt och hållet ifrån att importer är av ondo, istället för motsatsen.

 2013/2/18 Erik Johansson erjo...@gmail.com:
 2013/2/18 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 För tydlighetens skull: inget i Lomma och Bjärreds tätorter är
 importerat än. Det som finns där är sådant som mappats tidigare.
 Radhusområdet du länkat till är väl precis så som vi ska mappa sådana?
 Jag kommer att försöka åstadkomma det med importen, även om jag sett
 att datan i nuläget på vissa ställen ger ett gemensamt hus för flera
 adresser.

 Vad är det i Habo ljung som ser skumt ut? Husen har olika nyanser
 eftersom de använder olika typer av hustaggar. Det är bara bra i min
 mening och vi bör ju inte tagga för renderingen.

 Ingen av de vägarna i Flädie krockar med byggnaderna - att väglinjerna
 blir breda i Mapnik så att det ser ut som att de krockar med
 byggnaderna är ju inte mitt fel. Det är ju inte helt ovanligt med
 byggnader som går precis i gatlinjen ute på landet.

 /Andreas

 Trevligt med data från fler kommuner, och snabbt jobbat Andreas!

 Jag hoppas original versionen av denna data kommer att läggas upp på
 Lommas hemsidan också. Jag är lite oroad över vad som händer när/om
 Lomma släpper ny data om 5 år med nya byggnadsformer.

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Erik Johansson
2013/2/21 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Ja, det var strikta regler med att få någon form av godkännande från
 en importgrupp, sådant dödar ju engagemang. Hur som helst känns det
 hela som du har gjort rätt, vad jag vet så har inte så många andra
 större importer gjorts i Sverige tidigare. Hoppas importen inte
 försvinner och så vet vi ju om detta till nästa gång iaf.

Det har gjorts många dåliga importer, och folk som importerar är
oftast inte så engagerade i data när de är färdiga med importen. E.g.
det var någon som importade en massa berg MED NAMN SKRIVNA SÅ HÄR,
felstavade dessutom, när jag mailade honom så sa han till mig att
fixa det själv då, jag har gjort mitt.

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-21 tråd Johan Olsson

Hej, 
Jag gjorde så att endast det vi kategoriserat som skärmtak när vi mätte in 
byggnaden är building=roof sen byggs ju sen ibland till med väggar runt om 
efteråt osv...Enligt OSM definition så är det 2väggar eller färre väggar och 
det stämmer rätt bra med vår definition.
/Johan 



 From: erjo...@gmail.com
 Date: Thu, 21 Feb 2013 10:08:28 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun
 
 2013/2/21 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
  Skulle kännas lite småbittert att få ett par dagars arbete ogjort pga
  formfel, men det hoppas jag verkligen att vi slipper.
 
 Alla motgångar känns bittra. :-) Nu finns det för mycket plus för
 detta, ska vi ta upp det om import på talk listan?
 
 Jag tittade lite på data, intressant att building=roof rendras
 annorlunda än building=[house|garage]
 
 http://www.openstreetmap.org/?lat=55.67263lon=13.078796zoom=19
 
 Sedan skulle det vara trevligt att få veta hur Lomma har spec:at sin
 data, i.e. jag gissar att building=roof lika gärna kan innebära helt
 inbyggd veranda som kanske är en liten förskjutning av meningen med
 den taggen.
 
 MvH Erik
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
Nu har jag laddat upp nästan all landsbygd, Habo ljung och Alnarp.
Förutom några silobyggnader utanför Fjelie som var på runt 3000 noder
styck (och i sig gjorde filen smått ohanterbar...) så gick det hela
rätt smärtfritt. Genom förenkla sträcka-funktionen löstes också
silobyggnaderna. Se
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15055651 med flera
changesets. Jag har raderat de överlappande byggnaderna, och hoppas
ingen känner att deras bidrag gått om intet - de har ju faktiskt
ersatts av bättre data. Jag har själv ritat en hel del hus i kommunen
och är bara glad över den här datan.

Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma,
Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och
själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material.

/Andreas

2013/2/16 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Låter bra. Jag håller på att försöka få ner byggnadsfilen i mer
 hanterlig storlek just nu, och testar nog en landsbygdsuppladdning i
 morgon eller i kväll.

 Punktlagren är nu uppladdade. Tyvärr glömde jag ange källa för själva
 objekten för alla förutom cykelparkeringarna, men angav den för
 changesetsen. Om någon tycker det ska ligga även på objekten, så kolla
 in changesetsen i fråga:

 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047580
 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047578 (skön fail i
 kommentaren...)
 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047566
 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047530

 För lekplatserna fick jag slakta lite gamla punkter, men behöll våra
 ytor framför kommunens punkter.

 /Andreas

 2013/2/16 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Jag har inga preferenser på det alls. Det viktiga är att det blir gjort =)

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 16 februari 2013 06:25 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har nu fått fem olika .osm-filer av Johan. Det är fyra punktlager
 med cykelparkeringar, lekplatser, toaletter och papperskorgar samt ett
 polygonlager med byggnader. De första fyra går nog att ladda upp utan
 något större extraarbete, men jag ska kolla så det inte blir några
 dubbletter uppladdade.

 Byggnaderna blir dock lite svårare. Där kan jag tänka mig att själv gå
 igenom och se så det inte blir några dubblerade byggnader och, som med
 Staffanstorps kommun, ta bort de redan existerande byggnaderna om det
 finns bättre data. Det är jag och min kompis som ritat de flesta
 befintliga husen i Lomma kommun och vi har inget emot att de ersätts
 av bättre data. Det andra alternativet är att jag kör upp filen som
 den är, och att vi senare går igenom materialet gemensamt. Fördelen
 med det första alternativet är att det blir rätt, men nackdelen är att
 det tar lite längre tid (kommer nog ta nån vecka iaf att gå igenom
 allt). Fördelen med det andra alternativet är att datan kommer upp
 snabbt, men nackdelen är ju att det i en övergångsperiod blir en del
 dubblerad data.

 Vilket alternativ tycker ni är bäst?

 /Andreas

 2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Tack så mycket för svaren Johan.

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 14 februari 2013 13:47 skrev Johan Olsson olsson_jo...@hotmail.com:
 Adresspunkterna äger inte Lomma kommun utan vi köper in den informationen-
 och jag tror inte vi har rätt att sprida informationen.

 //Johan

 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org

 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun

 Hej,

 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på
 husen direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.

 /Philip

 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
 
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
 
  /Andreas
 
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
  Annars har jag dålig koll på vilken

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Markus Lindholm
2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma,
 Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och
 själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material.

Hej

Noterade att det finns nyinlagda hus som korsar befintlig väg, t.ex.
http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892743

och så finns det nyinlagda hus som korsar varandra, t.ex.
http://www.openstreetmap.org/browse/way/205893038
http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892713

Speciellt i det senare fallet borde nog kolla processen för importering.

/Markus

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
Är det så att building=commercial inte renderas? Det har blivit några
dubbletter här och där men jag trodde jag rensat bort alla. Ska ta en
ny titt idag. Dubbletterna har uppstått när det redan funnits mappade
byggnader sedan innan och de nya har lagt sig på de gamla. De nya från
Lomma kommun är oftast överlägsna vad gäller detalj och noggrannhet,
så jag ger dem prioritet i 99 av 100 fall.

Ett problem med datan är att den är upplagd så att byggnader som
sitter ihopa, inte gör det enligt vår definition. Detta gör att man
får många korsande byggnader-fel i validatorn, som jag dock inte orkat
ge mig på att laga. Jag anser inte att det är något problem eftersom
man ändå tydligt kan se hur byggnaderna är strukturerade.

När byggnader korsar vägar, är det troligen för att vägen ligger fel.
Har du några exempel? Jag hittade ett exempel som jag åtgärdade direkt
när jag laddade upp.

/Andreas

2013/2/17 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com:
 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma,
 Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och
 själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material.

 Hej

 Noterade att det finns nyinlagda hus som korsar befintlig väg, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892743

 och så finns det nyinlagda hus som korsar varandra, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205893038
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892713

 Speciellt i det senare fallet borde nog kolla processen för importering.

 /Markus

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
Missade att klicka på länken med vägexemplet... Gissar på att
Mejeristigen inte ligger rätt och fixar det problemet sen. Får vara
uppmärksam på sånt när jag importerar tätorterna.

2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Är det så att building=commercial inte renderas? Det har blivit några
 dubbletter här och där men jag trodde jag rensat bort alla. Ska ta en
 ny titt idag. Dubbletterna har uppstått när det redan funnits mappade
 byggnader sedan innan och de nya har lagt sig på de gamla. De nya från
 Lomma kommun är oftast överlägsna vad gäller detalj och noggrannhet,
 så jag ger dem prioritet i 99 av 100 fall.

 Ett problem med datan är att den är upplagd så att byggnader som
 sitter ihopa, inte gör det enligt vår definition. Detta gör att man
 får många korsande byggnader-fel i validatorn, som jag dock inte orkat
 ge mig på att laga. Jag anser inte att det är något problem eftersom
 man ändå tydligt kan se hur byggnaderna är strukturerade.

 När byggnader korsar vägar, är det troligen för att vägen ligger fel.
 Har du några exempel? Jag hittade ett exempel som jag åtgärdade direkt
 när jag laddade upp.

 /Andreas

 2013/2/17 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com:
 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma,
 Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och
 själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material.

 Hej

 Noterade att det finns nyinlagda hus som korsar befintlig väg, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892743

 och så finns det nyinlagda hus som korsar varandra, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205893038
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892713

 Speciellt i det senare fallet borde nog kolla processen för importering.

 /Markus

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Andreas Vilén
Jag har nu gått igenom Alnarp och Habo ljung och håller på att gå
igenom resterande landsbygd. Fixar till så det inte finns några
överlappande byggnader längre, och det var väldigt få vägar som
korsade byggnader, i de fallen jag hittat hittills har vägarna avvikit
extremt långt ifrån Bing, så jag antar att det är vägarna som legat
fel pga dålig gps-mottagning.

Hojta gärna till om du hittar några fel när jag gått igenom allt om
några timmar.

/Andreas

2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Missade att klicka på länken med vägexemplet... Gissar på att
 Mejeristigen inte ligger rätt och fixar det problemet sen. Får vara
 uppmärksam på sånt när jag importerar tätorterna.

 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Är det så att building=commercial inte renderas? Det har blivit några
 dubbletter här och där men jag trodde jag rensat bort alla. Ska ta en
 ny titt idag. Dubbletterna har uppstått när det redan funnits mappade
 byggnader sedan innan och de nya har lagt sig på de gamla. De nya från
 Lomma kommun är oftast överlägsna vad gäller detalj och noggrannhet,
 så jag ger dem prioritet i 99 av 100 fall.

 Ett problem med datan är att den är upplagd så att byggnader som
 sitter ihopa, inte gör det enligt vår definition. Detta gör att man
 får många korsande byggnader-fel i validatorn, som jag dock inte orkat
 ge mig på att laga. Jag anser inte att det är något problem eftersom
 man ändå tydligt kan se hur byggnaderna är strukturerade.

 När byggnader korsar vägar, är det troligen för att vägen ligger fel.
 Har du några exempel? Jag hittade ett exempel som jag åtgärdade direkt
 när jag laddade upp.

 /Andreas

 2013/2/17 Markus Lindholm markus.lindh...@gmail.com:
 2013/2/17 Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Om ingen har några invändningar kommer jag att ladda upp Lomma,
 Bjärred och Borgeby inom nästa vecka (avvaktar till tisdag dock), och
 själv ombesörja synkning av vårt och kommunens material.

 Hej

 Noterade att det finns nyinlagda hus som korsar befintlig väg, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892743

 och så finns det nyinlagda hus som korsar varandra, t.ex.
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205893038
 http://www.openstreetmap.org/browse/way/205892713

 Speciellt i det senare fallet borde nog kolla processen för importering.

 /Markus

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-17 tråd Anders Arnholm
Andreas Vilén skrev 2013-02-17 22:44:
 Jag har nu gått igenom Alnarp och Habo ljung och håller på att gå
 igenom resterande landsbygd. Fixar till så det inte finns några
 överlappande byggnader längre, och det var väldigt få vägar som
 korsade byggnader, i de fallen jag hittat hittills har vägarna avvikit
 extremt långt ifrån Bing, så jag antar att det är vägarna som legat
 fel pga dålig gps-mottagning.

 Hojta gärna till om du hittar några fel när jag gått igenom allt om
 några timmar.


Vet inte hur vi sa om sammanhängande hus, Flagängskolan är en sådan.
http://osm.org/go/0Nck3y9KH--

Och kanske radhus här,

http://osm.org/go/0Nck~b6jH-

På radhus områdens tycker jag dock det nästan är bättre med delade hus
om man kan få till det som här.

I Habo Ljung ser det dock lite skummt ut.
http://osm.org/go/0NcllLAYI--

Flädie Kyrkväg kan krocks med lite hus.

http://osm.org/go/0Ncwg6o9r- och http://osm.org/go/0Ncwi0aff--

Och kanske http://osm.org/go/0NcwoDURK-- Flädie Banväg

http://osm.org/go/0NcwoGRb3-- okändväg namn i Flädie

Det finns en del jobb kvar man det mesta ser bra ut.


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-15 tråd Andreas Vilén
Jag har nu fått fem olika .osm-filer av Johan. Det är fyra punktlager
med cykelparkeringar, lekplatser, toaletter och papperskorgar samt ett
polygonlager med byggnader. De första fyra går nog att ladda upp utan
något större extraarbete, men jag ska kolla så det inte blir några
dubbletter uppladdade.

Byggnaderna blir dock lite svårare. Där kan jag tänka mig att själv gå
igenom och se så det inte blir några dubblerade byggnader och, som med
Staffanstorps kommun, ta bort de redan existerande byggnaderna om det
finns bättre data. Det är jag och min kompis som ritat de flesta
befintliga husen i Lomma kommun och vi har inget emot att de ersätts
av bättre data. Det andra alternativet är att jag kör upp filen som
den är, och att vi senare går igenom materialet gemensamt. Fördelen
med det första alternativet är att det blir rätt, men nackdelen är att
det tar lite längre tid (kommer nog ta nån vecka iaf att gå igenom
allt). Fördelen med det andra alternativet är att datan kommer upp
snabbt, men nackdelen är ju att det i en övergångsperiod blir en del
dubblerad data.

Vilket alternativ tycker ni är bäst?

/Andreas

2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Tack så mycket för svaren Johan.

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 14 februari 2013 13:47 skrev Johan Olsson olsson_jo...@hotmail.com:
 Adresspunkterna äger inte Lomma kommun utan vi köper in den informationen-
 och jag tror inte vi har rätt att sprida informationen.

 //Johan

 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org

 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun

 Hej,

 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på
 husen direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.

 /Philip

 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
 
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
 
  /Andreas
 
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
 
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
 
 
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén
  andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
 
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
 
  /Andreas
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-15 tråd Christoffer Holmstedt
Jag har inga preferenser på det alls. Det viktiga är att det blir gjort =)

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt


Den 16 februari 2013 06:25 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har nu fått fem olika .osm-filer av Johan. Det är fyra punktlager
 med cykelparkeringar, lekplatser, toaletter och papperskorgar samt ett
 polygonlager med byggnader. De första fyra går nog att ladda upp utan
 något större extraarbete, men jag ska kolla så det inte blir några
 dubbletter uppladdade.

 Byggnaderna blir dock lite svårare. Där kan jag tänka mig att själv gå
 igenom och se så det inte blir några dubblerade byggnader och, som med
 Staffanstorps kommun, ta bort de redan existerande byggnaderna om det
 finns bättre data. Det är jag och min kompis som ritat de flesta
 befintliga husen i Lomma kommun och vi har inget emot att de ersätts
 av bättre data. Det andra alternativet är att jag kör upp filen som
 den är, och att vi senare går igenom materialet gemensamt. Fördelen
 med det första alternativet är att det blir rätt, men nackdelen är att
 det tar lite längre tid (kommer nog ta nån vecka iaf att gå igenom
 allt). Fördelen med det andra alternativet är att datan kommer upp
 snabbt, men nackdelen är ju att det i en övergångsperiod blir en del
 dubblerad data.

 Vilket alternativ tycker ni är bäst?

 /Andreas

 2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Tack så mycket för svaren Johan.

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 14 februari 2013 13:47 skrev Johan Olsson olsson_jo...@hotmail.com:
 Adresspunkterna äger inte Lomma kommun utan vi köper in den informationen-
 och jag tror inte vi har rätt att sprida informationen.

 //Johan

 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org

 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun

 Hej,

 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på
 husen direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.

 /Philip

 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
 
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
 
  /Andreas
 
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
 
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
 
 
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén
  andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
 
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
 
  /Andreas
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-15 tråd Andreas Vilén
Låter bra. Jag håller på att försöka få ner byggnadsfilen i mer
hanterlig storlek just nu, och testar nog en landsbygdsuppladdning i
morgon eller i kväll.

Punktlagren är nu uppladdade. Tyvärr glömde jag ange källa för själva
objekten för alla förutom cykelparkeringarna, men angav den för
changesetsen. Om någon tycker det ska ligga även på objekten, så kolla
in changesetsen i fråga:

http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047580
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047578 (skön fail i
kommentaren...)
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047566
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/15047530

För lekplatserna fick jag slakta lite gamla punkter, men behöll våra
ytor framför kommunens punkter.

/Andreas

2013/2/16 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Jag har inga preferenser på det alls. Det viktiga är att det blir gjort =)

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 16 februari 2013 06:25 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har nu fått fem olika .osm-filer av Johan. Det är fyra punktlager
 med cykelparkeringar, lekplatser, toaletter och papperskorgar samt ett
 polygonlager med byggnader. De första fyra går nog att ladda upp utan
 något större extraarbete, men jag ska kolla så det inte blir några
 dubbletter uppladdade.

 Byggnaderna blir dock lite svårare. Där kan jag tänka mig att själv gå
 igenom och se så det inte blir några dubblerade byggnader och, som med
 Staffanstorps kommun, ta bort de redan existerande byggnaderna om det
 finns bättre data. Det är jag och min kompis som ritat de flesta
 befintliga husen i Lomma kommun och vi har inget emot att de ersätts
 av bättre data. Det andra alternativet är att jag kör upp filen som
 den är, och att vi senare går igenom materialet gemensamt. Fördelen
 med det första alternativet är att det blir rätt, men nackdelen är att
 det tar lite längre tid (kommer nog ta nån vecka iaf att gå igenom
 allt). Fördelen med det andra alternativet är att datan kommer upp
 snabbt, men nackdelen är ju att det i en övergångsperiod blir en del
 dubblerad data.

 Vilket alternativ tycker ni är bäst?

 /Andreas

 2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Tack så mycket för svaren Johan.

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 14 februari 2013 13:47 skrev Johan Olsson olsson_jo...@hotmail.com:
 Adresspunkterna äger inte Lomma kommun utan vi köper in den informationen-
 och jag tror inte vi har rätt att sprida informationen.

 //Johan

 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org

 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun

 Hej,

 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på
 husen direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.

 /Philip

 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
 
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
 
  /Andreas
 
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
 
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
 
 
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén
  andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
 
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
 
  /Andreas

Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-14 tråd Johan Olsson

Hej, 
Det är jag som arbetar med Kartor och GIS i Lomma kommun.Våra mätpunkter tror 
jag kan vara svåra att använda eftersom dem tex kan sitta under ett litet 
brunnslock i en gata och därför blir dem väldigt svåra att hitta i ett 
flygfoto.Eftersom det är över 2 byggnader kan man passa in mycket mot dem.
 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun
 
 Hej,
 
 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på husen 
 direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.
 
 /Philip
 
 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
  
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
  
  /Andreas
  
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
  
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
  
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
  
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
  
  
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
  
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
  
  /Andreas
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-14 tråd Johan Olsson

Dessvärre är våra cykelvägar inte bra strukturerad. Jag ska kolla på 
cykelvägarna vid ett senare tillfälle
/Johan

 Date: Thu, 14 Feb 2013 06:44:48 +0100
 From: christoffer.holmst...@gmail.com
 To: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun
 
 Har Lomma kommun märkt upp alla cykelvägar med speciella nummer/namn?
 
 Både i Luleå och i Västerås finns det många cykelspår som har mer
 eller mindre utmärkta benämningar och dragningar. Från OpenCycleMap
 [1] kan jag se att viss information finns inlagd men det kanske finns
 mer.
 
 [1] http://opencyclemap.org/?zoom=15lat=55.67422lon=13.07862layers=B00
 
 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt
 
 
 Den 14 februari 2013 06:39 skrev Christoffer Holmstedt
 christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
 
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
 
 
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
 
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
 
  /Andreas
 
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-14 tråd Johan Olsson

Adresspunkterna äger inte Lomma kommun utan vi köper in den informationen- och 
jag tror inte vi har rätt att sprida informationen.
//Johan

 From: ols...@puffy.nu
 Date: Thu, 14 Feb 2013 07:35:52 +0100
 To: andreas.vi...@gmail.com
 CC: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Lomma kommun
 
 Hej,
 
 Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på husen 
 direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.
 
 /Philip
 
 14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 
  Kan kolla upp det med mätpunkterna.
  
  Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
  Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
  Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
  blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
  kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
  Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
  sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
  förhindra det till viss mån.
  
  /Andreas
  
  2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
  Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
  source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
  
  Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
  i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
  punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
  kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
  det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
  intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
  
  Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
  men ska fundera vidare.
  
  Med vänlig hälsning
  --
  Christoffer Holmstedt
  
  
  Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
  Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
  som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
  material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
  Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
  på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
  även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
  osv.
  
  Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
  dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
  till att inte lägga in någon överlappande data?
  
  /Andreas
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  
  ___
  Talk-se mailing list
  Talk-se@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Lomma kommun

2013-02-13 tråd Andreas Vilén
Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
osv.

Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
till att inte lägga in någon överlappande data?

/Andreas

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-13 tråd Andreas Vilén
Kan kolla upp det med mätpunkterna.

Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
förhindra det till viss mån.

/Andreas

2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
 source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)

 Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
 i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
 punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
 kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
 det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
 intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.

 Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
 men ska fundera vidare.

 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt


 Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.

 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?

 /Andreas

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lomma kommun

2013-02-13 tråd Philip Olsson
Hej,

Fråga om de vill ge bort sina adresspunkter. Om man kan få med det på husen 
direkt är det enklare än att behöva matcha i efterhand.

/Philip

14 feb 2013 kl. 06:45 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:

 Kan kolla upp det med mätpunkterna.
 
 Det finns just nu Bing-täckning i södra delen av Lomma kommun (hela
 Lomma tätort och Habo ljung norr om). Däremot byggs det så mycket i
 Lomma centrum och i hamnen att det material vi har väldigt snabbt
 blivit föråldrat. Därför vore det bra om vi kan få in byggnader från
 kommunen och sen se till att de inte skrivs över av folk som tror att
 Bing-materialet är bättre... Men sånt får man väl alltid leva med. En
 sourcetagg på själva ytorna såväl som på changesetsen kanske kan
 förhindra det till viss mån.
 
 /Andreas
 
 2013/2/14 Christoffer Holmstedt christoffer.holmst...@gmail.com:
 Det första som slår mig är att komma ihåg att lägga till gemensam
 source tagg eller motsv. men det tror jag du har koll på =)
 
 Annan information som skulle vara intressant är om han har mätpunkter
 i kommunen som vi kan matcha mot t.ex. Bing maps. Om vi kan få flera
 punkter och lägga in de som någon form av POI så kanske vi kan matcha
 kartorna väldigt bra. Självklart kommer vi kunna göra samma sak med
 det stort antal byggnader och lekplatser, men enligt mig är alltid
 intressant om vi kan utgå ifrån officiella mätpunkterna.
 
 Annars har jag dålig koll på vilken information som finns att tillgå
 men ska fundera vidare.
 
 Med vänlig hälsning
 --
 Christoffer Holmstedt
 
 
 Den 14 februari 2013 00:37 skrev Andreas Vilén andreas.vi...@gmail.com:
 Jag har varit i kontakt med en kart- och gistekniker i Lomma kommun,
 som berättar att de är intresserade av att dela med sig av allt
 material som de äger till OSM, bland annat lekplatser och byggnader.
 Han är intresserad av eventuella andra idéer som vi kan ha. Han håller
 på att konvertera deras byggnadslager till osm-fil just nu och ska
 även anpassa information om byggnaderna för OSM, såsom industribyggnad
 osv.
 
 Efter han gjort detta har han tänkt ge mig lagren så jag kan ladda upp
 dem. Är det något jag borde tänka på innan jag gör det, mer än att se
 till att inte lägga in någon överlappande data?
 
 /Andreas
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
 
 ___
 Talk-se mailing list
 Talk-se@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se