VAART-bericht van: "J.Evens" <[email protected]>

Hallo Peter,

Na je laatste mail gelezen te hebben, is maar weer eens te meer duidelijk,
hoe moeilijk het is, om op het juiste moment de juiste opstelling te
kiezen.
Een ding staat vast: Geen enkele rechter zal vaststellen, dat de wet niet
klopt. Hooguit, dat de boete te hoog is (hoewel dat ook al twijfelachtig
is met de bestaande tarievenlijsten voor overtredingen, maar als dit
gezien wordt als "misdrijf", is dat misschien niet eens aan de orde), of
dat de wet niet goed werd toegepast. Dat laatste was waarschijnlijk de
meest kansrijke, aangezien in jouw situatie de bevrachter letterlijk als
vervoerder stond aangemerkt. ALS de schippers een gezamenlijke opstelling
zouden kiezen, lijkt me dat de meest kansrijke: Bij de overeenkomst erop
letten, dat dit zo omschreven staat, OF een CNMI-vervoersovereenkomst op
laten maken (of zelf doen, met een kopie naar de opdrachtgever), waarin de
bevrachter vermeld staat onder 1) en de schipper (ondervervoerder) onder
3). Wel even opletten, dat 6 intact blijft (uitsluiting aansprakelijkheid
voor schade door nautische fouten).
Maar dan nog kan zo'n principiele zaak goed leiden tot een bodemprocedure.

In het kader van een gezamenlijke opstelling vind ik het steeds weer
spijtig, dat de CBRB-vervoervoorwaarden van een paar jaar geleden niet
standaard worden opgevoerd bij de bevestiging van een aangenomen
transport. Een klein concept-briefje daarvoor op tekst zetten, met dit als
voetnoot, zou zo gek nog niet zijn.

Als er nieuws op het NIWO-vlak is, hoor ik het graag.

Groetjes,

Jos.



* Wat doet de markt? www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: [email protected]
* Afmelden op: [email protected] met tekst: unsubscribe VAART-L


Antwoord per e-mail aan