Mijn mening over de betreffende weg en dan vooral de highway tag die
erbij hoort:

- unclassified: prima

- track/grade1: ook uitstekend

- cycleway: voldoet niet aan de regeltjes. Als in de praktijk dat
baantje quasi uitsluitend door fietsers wordt gebruikt is dat echter
een prima tag voor mij. Het geeft dan mooi weer wat ik op het terrein
kan verwachten. Wat kan mij als ik ga fietsen het exacte juridische
status schelen? Met deze mening zal ik hier in de minderheid zijn.
Consensus is dat cycleway equivalent is met D7 (rond blauw bord met
fiets). Ik ben eerder van het principe "If it looks like a duck and it
quacks like a duck, then tag it as a duck.". Als iets eruit ziet als
een fietspad en het wordt gebruikt als een fietspad, tag het dan als
een fietspad. Ik vind dus dat het mogelijk moet zijn om iets als
cycleway te taggen zelfs al staat er geen D7. Omgekeerd ken ik een
voorbeeld waar een D7 staat, maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan
om het als cycleway te taggen. Ik herhaal: dit is niet de consensus op
de lijst. En ik heb ook niet gezegd dat het baantje uit het voorbeeld
geschikt is als cycleway. Daarvoor zou je de situatie ter plaatse
moeten kennen en die ken ik niet.

- path: zeker niet. Dat is toch geen pad? Ik kan me er aan ergeren dat
path als een soort vuilbakcategorie wordt gebruikt voor alles waar je
niet met een auto in mag. In sommige streken (bvb rond Lier) zijn alle
jaagpaden langs rivieren met highway=path getagd. Dat zorgt ervoor dat
path zowel een asfaltvlakte waar je met vier naast elkaar kan fietsen
kan zijn, als een smal pad dat in de zomer door brandnetels en bramen
overwoekerd wordt en waar je in de winter tot je knieën in de modder
staat. Als je dat onderscheid niet kan maken, zijn de data waardeloos
voor iemand die te voet of met de fiets is. En dan kan het me echt
geen zier schelen of correct getagd is of je daar al dan niet met een
skateboard door mag.

Just my 2 cents die ik samen met een knuppel in het hoenderhok gooi.

wouter

2013/10/2 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:
> inline comments
>

> On 2013-10-02 11:07, Stijn Rombauts wrote:
>

> Hoi,
>
> Met 'tag wat er in het echt staat, niet wat je denkt dat er in het echt zou
> moeten staan.' en eerdere discussies in het achterhoofd, een volgende vraag.
> Het gaat over de Sint-Lugardisstraat/Ashoekstraat in Lummen:
> http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.0123/5.1833
> Ik ben er van 't weekend met de fiets gepasseerd en ben volgend bord
> tegengekomen:
> [...]

"Den som ikke tror på seg selv kommer ingen vei."
                                       - Thor Heyerdahl