Ik geef toe dat rendering een deel van de oorzaak is, maar het daartoe
herleiden is wat te simpel.

Naar mijn mening (warning: just an opinion) ligt de nadruk nu te veel
op toegangsrestricties. Dit is perfect logisch in Engeland (waar de
oorsprong van OSM) ligt. Daar hebben public footpath, cycleway,
bridleway een stricte juridische betekenis, die duidelijk aangeeft wie
er gebruik van mag maken. Als je kijkt naar Engelse stafkaarten (zowel
OS als Harvey) staat daarop dat status aangegeven. Vanuit Engels
standpunt is het doodlogisch om het onderscheid zo te kiezen.
Kijken we naar België, dan hebben wij geen analoge gebeitelde
definities. Hetgeen naar juridisch statuut het dichtst in de buurt
komt zijn onze buurtwegen. Maar aangezien in praktijk geen kat weet
wat een buurtweg is en wat niet, lijkt het me zinloos tagging daarvan
te laten afhangen. Buurtwegen leggen ook geen toegangsbeperkingen op.
Bij ons is het principe steeds: iedereen die door kan mag door tenzij
iets anders staat aangegeven. Dat is de reden waarom path (in mijn
ogen) zoveel misbruikt wordt. Het impliceert geen beperkingen. Kijken
we dan naar onze NGI-stafkaarten dan zien we dat enkel
gedifferentieerd wordt naar uiterlijk van de weg (breedte/verharding).
Daar ligt dus onze traditie van classificatie, niet in een onderscheid
naar toegangsrestricties.

Je kan natuurlijk proberen om de Engelse wetgeving naar ons over te
zetten, maar dat staat zoals een tang op een varken. Je krijgt dan een
situatie waarbij zo goed als alles dat correct (want D7 of
aanverwante) als cycleway getagd is, veel beter met cycleway=lane of
cylceway=track zou aangegeven worden. Nu zijn quasi alle "correcte"
cycleways voor routing nutteloos omdat de oneway=yes ontbreekt en dat
op de naastliggende weg geen bicycle=no staat.
Ook met footway heb je een serieuze flaw als je te zwaar naar
toegansrestricties kijkt. Standaard is de toegangsbeperking voor een
footway, enkel voetgangers toegestaan. Wel, er is een bord dat
daarvoor zorgt. Het is de fameuze C3. Als je een straat met een C3
(zonder onderborden) tagt met highway=footway staan al je
toegangsbeperkingen direct in orde. Ik neem aan dat niemand dit gaat
doen. Waarom niet? Ten eerste omdat het er belachelijk uitziet op de
kaart. Daar zijn we terug met de invloed van de rendering. Ten tweede
omdat je intuïtief voelt dat een straat geen voetpad is. Het voelt
belachelijk om een straat als voetpad te omschrijven. Op dezelfde
manier wringt bij mij het overmatig gebruik van path. Iets waar je met
vier naast elkaar kan fietsen is gewoon geen pad. Niemand die ik ken
gaat dat als pad omschrijven. Als fietspad (highway=cycleway) of als
autovrij baantje (highway=unclassified(*) ) dat wel. Maar niet als
pad.

Mijn aanvoelen is dat ook voor niet-gemotoriseerd verkeer een soort
van hiërarchie nodig is zoals die er is voor het gemotoriseerd verkeer
(primary/secondary/tertiary/unclassified). Voor een deel wil ik dat
liefst met cycleway/footway/path bereiken omdat dat nu gerenderd
wordt. Dat geef ik toe.
Nu ligt (nog altijd gewoon mijn mening) voor niet-gemotoriseerd
verkeer de nadruk te veel op de toegangsbeperkingen. Het is alsof je
primary/secondary/... zou gaan definiëren aan de hand van
toegankelijkheid voor zwaar verkeer, hoogtebeperkingen en dergelijke
meer. Uiteindelijk komen bijna alle wegen dan in één pot nat terecht
waardoor je niets meer aan het onderscheid hebt. Je kan dan nog
breedte en snelheidsbeperkingen gaan taggen om toch wat onderscheid te
krijgen, maar je gaat nooit meer de eenvoud van een classificatie van
groot naar klein terugkrijgen.

Mijn pleidooi dus, wees wat minder rigide. Als de hele streek iets
omschrijft als fietspad, tag het dan ook als fietspad. Als iedereen
uit de omgeving iets omschrijft als autovrije straat, tag het dan ook
als een straat en niet als pad.
Omgekeerd is dit
https://picasaweb.google.com/lh/photo/jdSYPnPNuE3LO1PTfMS9N9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
een voorbeeld van een pad met D7. Geen zinnig mens gaat dat volgens
mij omschrijven als fietspad. In OSM zit het als highway=path en ik
ben niet van plan dat te veranderen. Als ik volledig los van bordjes
iets dergelijks tegenkom zou ik dat als pad omschrijven. Wanneer ik
met iemand praat en dit met fietspad benoem, gaat die er geen idee van
hebben waarover ik het heb. Die gaat gewoon denken "Daar ligt toch
geen fietspad?".

Het punt dat de toegangsrestricties dan meer individueel gaan moeten
toegevoegd worden is valide. Maar omdat bij ons, in tegenstelling tot
in Engeland, de algemene regel is "Iedereen mag door tenzij anders
aangegeven", zijn er zoveel mogelijkheden dat een classificatie naar
restricties erg slecht aansluit bij wat op het terrein voorkomt.

Ik ben me er ook van bewust dat hetgene waar ik voor pleit
subjectiever is dan werken op basis van bordjes. Dat betekent dus meer
discussie mogelijk en een groter belang van lokale kennis.

(*) in het geval van jaagpaden lijkt highway=service me ook uitstekend
aangezien dat officieel bijna allemaal dienstwegen van Waterwegen en
Zeekanalen (het gewest dus) zijn.

Zo, einde van mijn mening.

wouter

2013/10/3 Ben Laenen <benlae...@gmail.com>:

> 't is één ding van dat te vinden, en ik respecteer die mening. Maar er wordt
> nooit een alternatief voorzien voor wat de regels vandaag de dag juist
> betekenen: namelijk dat ze vertellen wat wel en niet is toegelaten op welke
> weg. Je moet niet blindstaren op highway=cycleway, maar het in het hele
> plaatje bekijken en met een oplossing komen voor elk soort pad en weg dat er
> bestaat. En een regel die elke subjectiviteit uitsluit om later geen
> discussies te hebben of nu iets wel of niet meer geschikt is voor het één of
> het ander.

> [...]

"Den som ikke tror på seg selv kommer ingen vei."
                                       - Thor Heyerdahl