Van: Wouter Hamelinck [mailto:wouter.hameli...@gmail.com]
Verzonden: donderdag 3 oktober 2013 11:40
Aan: OpenStreetMap Belgium
Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] fietspad of niet

Mijn mening over de betreffende weg en dan vooral de highway tag die erbij
hoort:

- unclassified: prima

- track/grade1: ook uitstekend

- cycleway: voldoet niet aan de regeltjes. Als in de praktijk dat baantje
quasi uitsluitend door fietsers wordt gebruikt is dat echter een prima tag
voor mij. Het geeft dan mooi weer wat ik op het terrein kan verwachten. Wat
kan mij als ik ga fietsen het exacte juridische status schelen? Met deze
mening zal ik hier in de minderheid zijn.
Consensus is dat cycleway equivalent is met D7 (rond blauw bord met fiets).
Ik ben eerder van het principe "If it looks like a duck and it quacks like a
duck, then tag it as a duck.". Als iets eruit ziet als een fietspad en het
wordt gebruikt als een fietspad, tag het dan als een fietspad. Ik vind dus
dat het mogelijk moet zijn om iets als cycleway te taggen zelfs al staat er
geen D7. Omgekeerd ken ik een voorbeeld waar een D7 staat, maar geen haar op
mijn hoofd denkt eraan om het als cycleway te taggen. Ik herhaal: dit is
niet de consensus op de lijst. En ik heb ook niet gezegd dat het baantje uit
het voorbeeld geschikt is als cycleway. Daarvoor zou je de situatie ter
plaatse moeten kennen en die ken ik niet.

- path: zeker niet. Dat is toch geen pad? Ik kan me er aan ergeren dat path
als een soort vuilbakcategorie wordt gebruikt voor alles waar je niet met
een auto in mag. In sommige streken (bvb rond Lier) zijn alle jaagpaden
langs rivieren met highway=path getagd. Dat zorgt ervoor dat path zowel een
asfaltvlakte waar je met vier naast elkaar kan fietsen kan zijn, als een
smal pad dat in de zomer door brandnetels en bramen overwoekerd wordt en
waar je in de winter tot je knieën in de modder staat. Als je dat
onderscheid niet kan maken, zijn de data waardeloos voor iemand die te voet
of met de fiets is. En dan kan het me echt geen zier schelen of correct
getagd is of je daar al dan niet met een skateboard door mag.

Just my 2 cents die ik samen met een knuppel in het hoenderhok gooi.

wouter

2013/10/2 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:
> inline comments
>

> On 2013-10-02 11:07, Stijn Rombauts wrote:
>

> Hoi,
>
> Met 'tag wat er in het echt staat, niet wat je denkt dat er in het
> echt zou moeten staan.' en eerdere discussies in het achterhoofd, een
volgende vraag.
> Het gaat over de Sint-Lugardisstraat/Ashoekstraat in Lummen:
> http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.0123/5.1833
> Ik ben er van 't weekend met de fiets gepasseerd en ben volgend bord
> tegengekomen:
> https://maps.google.be/maps?q=lummen&hl=nl&ll=51.018767,5.185422&spn=0
> [...]

"Den som ikke tror på seg selv kommer ingen vei."
                                       - Thor Heyerdahl