On Thursday 03 October 2013 12:53:20 Guy Vanvuchelen wrote:
> Groot gelijk.
> Zo zijn oude tram- of spoorwegen volgens mij fietspaden (cycleway) of er nu
> een bord staat D7 of C3 (met of zonder onderschrift) of helemaal niets maar
> met een paal in het midden van de weg.

't is één ding van dat te vinden, en ik respecteer die mening. Maar er wordt
nooit een alternatief voorzien voor wat de regels vandaag de dag juist
betekenen: namelijk dat ze vertellen wat wel en niet is toegelaten op welke
weg. Je moet niet blindstaren op highway=cycleway, maar het in het hele
plaatje bekijken en met een oplossing komen voor elk soort pad en weg dat er
bestaat. En een regel die elke subjectiviteit uitsluit om later geen
discussies te hebben of nu iets wel of niet meer geschikt is voor het één of
het ander.

Case in point: het gaat quasi altijd over fietspaden en fietswegen. Hoe zit
het bijvoorbeeld met oude spoorwegpaden waar ruiters toegelaten zijn.
highway=cycleway of highway=bridleway? Is dat pad in het park waar wel
fietsers mogen rijden maar niet echt supergeschikt is nu meer een
highway=footway of highway=cycleway? Een bos met allemaal zandpaden, wordt
goed gebruikt door fietsers, welke highway krijgt dat? Het is ook een beetje
gek dat altijd wel gedacht wordt aan de fietsers, maar nooit aan bromfietsers
en ruiters waardoor die informatie daarover bijna nooit wordt gemapt, of toch
alleszins geen rekening mee gehouden. Laat een highway=cycleway bijvoorbeeld
bromfietsers toe? Zoja, kan je meteen een hoop oude spoorwegbermen terug
aflopen om die restrictie erbij te zetten. Zoniet, dan liggen er ook heel veel
fietspaden in OSM waar je de bromfietsers expliciet zal moeten toelaten.

Zodus, vooraleer je zegt: ik vind dat iets zo moet zijn want maakt mooiere
kaartjes of wat dan ook, denk aan het effect dat dat heeft en kom met
oplossingen als je de hele manier van mappen wil omdraaien.

Overigens is de hele discussie over highway=path/cycleway/footway/... vaak
enkel een discussie vanwege de kaartjes die gerenderd worden omdat dat nu het
zichtbaarste is. De niet meer bestaande osmarender was iets slimmer en een pad
met bijvoorbeeld highway=path + vehicle=no + bicycle=yes werd net hetzelfde
gerenderd als een highway=cycleway. Moest mapnik dat ook doen was er voor vele
mensen niet echt een probleem denk ik.

Ben