Onlangs nog gelezen dat we feitelijk deze zin te pas en te onpas
    gebruikebnkt. We mappen feitelijk wel voor de renderer, we mogen
    alleen niet iets misbruiken om de renderer te misleiden. (alleen
    was het beter verwoord dan wat ik nu schrijf zoek maar eens op in
    het archief v.d. tagging mailing list.).
    Het was ook met enige ironie gesteld door mezelf.

die heb ik gemist zo vroeg op de ochtend :-)

Ja, vlak erna zei ik direct van dan toch maar te taggen , pro-renderer dan. Kan gebeuren hee Marc :)

    Dus individuele punten is de beste manier.

    Ben ik mee akkoord, zoals ik al zei in de vorige post. In de
    realiteit werken de search engines niet op ons
    huisnummersysteem.   Ik vind trouwens dat addr:bus geen slecht
    idee is.   Zo kan je addr:housenumber een echt nummer houden, dat
    dan weer beter werkt op nominatim en co.

ik zie wel dat er problemen zijn met de search engines, maar jij hebt er blijkbaar een beter zicht op. Wat loopt er allemaal mis met "ons huisnummersysteem" ? Is er iets dat we kunnen doen om dat te verbeteren ?

Nominatim doet een letterlijke match, bv : http://nm1.bitless.be/search.php?q=damstraat+100b4%2C+weerde&viewbox=4.48%2C50.97%2C4.5%2C50.96

Ik heb ook letterlijk 100b4 ingetypt in JOSM op die node. Let ook op op de zoom level. Hij zet u wel ergens in de buurt maar echt inzoomen op de node die het gevonden heeft doet die niet.

Neem nu het verschil met deze : http://nm1.bitless.be/search.php?q=damstraat+102%2C+weerde&viewbox=4.45%2C50.95%2C4.47%2C50.94

Mooi ingezoomd. En je ziet mijn buren hun nummer direct. Dat is al 1 verschil tss addr:housenumber met of zonder alfanumerieke waardes.

Daarnaast is het nog voor de hand liggend dat intelligente searches niet werken. Er is geen uniforme manier van busnummer aan te geven, onder bus versta ik alles wat geen nummer is. Soms wordt dit gescheiden door een streepje (-), een slash ( / ) of gewoon niets ( ). By example: 100 bus 4, 100b4, 100 b4, 100/b4 100-4, 100/4, 100 4, etc etc ...

Hoe ik het eigenlijk map is gewoon hoe het er staat, helaas is dit beetje zoals geblinddoekt darts spelen. Je weet nooit hoe iemand zal opzoeken. Probeer maar eens deze, gewoon spatie tss die nummer en bus :

http://nm1.bitless.be/search.php?q=damstraat+100+b4%2C+weerde&viewbox=4.46%2C50.98%2C4.48%2C50.97

Het is dus een kwestie van die info op een gestructureerde manier op te slagen, bv in een addr:bus (geen number, want je kan ook 100a, 100 b -deze is zelfs tricky door verwarring met busnr-, 100/c, 100-d terugvinden)

Ik vind huisnummers anders wel cool, sinds een goei jaarke werken eigen nominatim imports beter op dat niveau, in 30% van mijn resultaten staat er een huisnummer bij, voor reverse geocoding is dit natuurlijk veel simpeler. (ik zoek de straatnaam/address van coordinaten), dan rapporteer je gewoon de address gegevens die je terugvind (afkomstig van node, relation, boundaries etc)

Gebrek aan uniformiteit is de eigenlijke oorzaak denk ik van dit probleem.

Glenn