2013/10/21 Jo <winfi...@gmail.com>

> Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar aparte nodes voor de adressen. De
> volgende vraag is dan: zetten we die gewoon ergens binnen de gebouwcontour?
> Of zetten we die dan waar de voordeur is, met nog een extra entrance=main?
> (Mijn voorkeur, veel eenvoudiger om te verwerken)

die entrace=main is optioneel zolang je geen survey ter plaatse hebt gedaan
vermoed ik ?

| Bijkomende vraag is, zetten we dan zowel die nodes als de gebouwen in de
AS-relatie? Of enkel de adresnodes?

Een AS-relatie laat dat (gebouw zonder nummer) niet toe dacht ik. Een
Street-relatie dan weer wel, maar daarvoor is er (bijna) geen support in
JOSM. (buiten manueel werk)
Een ander probleem dat ik soms heb met AS-relaties is dat je niet het huis
en een POI met dezelfde huisnummer kunt toevoegen zonder een duplicate
housenumber warning.

Even advocaat van de duivel spelen: :-)
Ik vraag me ook af wat je nu als voordeel van een AS-relatie ziet voor die
speciale gevallen. Een node met daarop huisnummer en straatnaam is even
duidelijk. En aangezien we dat al als compromis moeten doen...
Rest dan nog de meerwaarde van AS voor postcode en gemeente. Daar is het
feitelijk ook maar een lapmiddel voor het ontbreken van de gebieden met
postcodes en gemeentegrenzen.

Ik blijf voorlopig beiden mappen, en "onderwijzen", maar de echte
meerwaarde ontgaat me als je toch ook het compromis hierboven toepast + de
naam op de straat zelf ook nog eens moet herhalen. Een zuivere AS-relatie
zou al die gegevens moeten bevatten, de straten dan enkel snelheid enz,
geen naam, een de huizen/nodes enkel de huisnummers. Als je het zo niet
doet is een AS-relatie een duplicaat van alles wat je op een ander ook
vindt.

m.