Dne 15.3.2014 13:26, Dalibor Jelínek napsal(a):
> Sekeru nemam, ale navrhuju:
>
> - zapomenouta ma muj napad s borough a nechat suburb
>
> - vypustit a mazat CZ a is_in
>
> - kdyz to snese komunita a teoreticky stvrdi Xificurk,
> tak doplnit do OSM vsechny hranice, co jsou v RUIAN
> a tedy vynechat suburb i city
>
> - vynechat source:addr
>
> Zdravi,
> Dalibor

Hehe, koukám, že jsem se nějak neplánovaně stal "autoritou" na admin.
hranice :-)

Radši to zkusím vzít popořadě celé... Ale rovnou říkám, že systém dělení
ČR je dost komplikovaný a na dost věcí sám nemám vyhraněný názor a
nevím, jestli nějaký takový vůbec objektivně může existovat.

Radši při čtení po očku koukejte na schema z
http://www.czso.cz/csu/rso.nsf/i/soustava_prvku

Vyšší územní celky jsou celkem jasné a máme je v OSM jako relace hranic:
* ČR (NUTS0/NUTS1, admin_level=2)
* region soudržnosti/oblast (NUTS2, admin_level=4)
* kraj (NUTS3, admin_level=6)
* okres (LAU1, admin_level=7)
* obec (LAU2, admin_level=8)

Z dat RUIAN by se ještě mohly hodit hranice obce s rozšířenou působností
a obce s pověřeným obecním úřadem.
Problém je, že tyhle dvě úrovně nahrazují okresy (které dnes v podstatě
"neexistují"), tj. správně by hierarchie měla být:
kraj > ORP > POU > obec
Tím pádem by se musel dost překopat současný systém hranic v OSM a
osobně si nemyslím, že to stojí za to. ORP nebo POU člověka zajímá jen v
případě, že se shání po tom, kam si má jet vyzvednout např. občanku;
oproti tomu okresy se celkem běžně používají pro přibližné určení polohy
(mrkněte na mapy.cz, idos, ....), a tak mi přijdou daleko užitečnější.

--

Jsme tedy na úrovni obce a tady se věci začínají komplikovat - existuje
totiž několik "paralelních" způsobů dělení.

1) Osa územního členění (tj. to, které má jasně dané hranice) pokračuje
katastrálním územím, to máme jako relaci hranic s admin_level=10.
Tohle dělení je z hlediska adres irelevantní.

2) Všechny obce se dále dělí na 1 nebo více částí obce a ty nemají jasně
definované hranice.
Na venkově jsou části obce většinou to, čemu všichni říkáme "vesnice" -
zástavba s vlastním jménem. Ve městech se používají většinou jako názvy
"čtvrtí" (třeba Vinohrady).
Důležité: je zaručeno, že č.p. jsou unikátní v rámci jedné části obce
(nikoliv v rámci jedné obce, kat. území, městské části, nebo ulice!).
Jméno části obce by mělo být na všech adresních bodech jako addr:place,
jelikož polygony neexistují, tak tohle je asi jediný rozumný způsob, jak
tuto informaci do OSM dostat.
Pojmenování ulic na tomto podle mě nic nemění - schválně si zkuste
položit otázku, jak by se měla promítnout do OSM situace, kdy obec nově
zavede pojmenované ulice? Doplníme ulice na adresní body a cesty a dál?
Měl by se smazat addr:place, nebo jeho obsah přesunout do jiného tagu?
Proč? Ta část obce pořád existuje a i nadále by měly fungovat adresy ve
starém tvaru (jen už to nebude ten preferovaný).

3) Městské části/obvody existují jen ve větších městech a jen v
některých. Mrkněte radši na [1]. Problém je, že tohle dělení je v
podstatě, co město, to unikát:
- někde hranice MČ/MO odpovídají katastrálním území, někde ne
- někde MČ/MO pokrývají celé území města, někde ne
- někde mají smysluplné názvy, někde jsou to jen očíslované části
Řekl bych, že tohle do adresy nepatří, např. v Praze se sice často píše
na obálku něco jako "Praha 8", ale to je podle mě na 99% název adresní
pošty, ne název MČ/MO, a stejně dobře by mělo posloužit i prosté "Praha"
v kombinaci s PSČ.
*Já osobně* tohle dělení nijak v OSM nepostrádám, jeho užitečnost vidím
asi tak na úrovni ORP a POU. (Já jsem měl potřebu zjistit, v jaké
městské části bydlím až ve svých 27 letech, když jsem potřeboval vyřídit
voličský průkaz :-))
Pokud to chceme do OSM přidat, tak by bylo lepší jako nějaké polygony,
než na adresní body. admin_level=9 je sice volný, ale nevím, jestli je
to ta správná volba kvůli výše zmíněným vlastnostem (ne vždy pokrývají
celé území obce a většinou nefunguje skladebnost obec > MČ/MO > k.ú.).
Praha má krom městských částí (57) ještě navíc správní obvody (22) a
městské obvody (10) - a tohle je už totální chaos, protože lehce
vznikají nedorozumění - o čem se vlastně mluví, když se řekne "Praha 8"?

4) Jméno ulice je unikátní v rámci jedné obce a v rámci jedné ulice by
měla být unikátní čísla orientační.

--

Úplně bokem pak stojí PSČ - domy z různých obcí můžou mít stejné PSČ, a
naopak různé domy dokonce i v jedné části obce můžou mít PSČ různé.

Jméno adresní pošty - to je specifikum České pošty - by mělo odpovídat
PSČ. Tenhle seznam v RUIAN nemáme, ale asi by šel vytáhnout odjinud.
Myslím si, že tohle na adresní body, nebo polygony nepatří, ale mělo by
se dávat jako name tag na POI dané pošty.
POZOR: Jméno pošty nemusí odpovídat názvu žádné administrativní jednotky
(mrkněte třeba do Prahy).

--

Pro adresní body jsou tedy nepostradatelná domovní čísla (evidenční nebo
popisné a příp. orientační), jméno ulice, jméno části obce a PSČ.

--

V RUIAN je ještě jedna celkem zajímavá tabulka - základní sídelní
jednotky. To je v podstatě to nejjemnější dělení, které nese nějakou

--

Pokud jste dočetli až sem, tak vám gratuluju ;-)

Pěkný zbytek večera,
Petr Morávek aka Xificurk

[1]
http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C4%9Bstsk%C3%A1_%C4%8D%C3%A1st_a_m%C4%9Bstsk%C3%BD_obvod