Re: [Talk-se] Markera vägslut som inte är mappade?

2013-08-13 tråd Andreas Vilén
Fixme=continues borde väl räcka? Highwayklass brukar man ganska lätt kunna räkna ut. Andreas Skickat från min iPhone 14 aug 2013 kl. 02:02 skrev Andreas Andersson : > Fixme=note - Note= > + (highway=road) som är discontinued > > > 14 aug 2013 kl. 00:25 skrev Jonas Hogstrom :

Re: [Talk-se] Kvartersnamn

2013-08-15 tråd Andreas Vilén
, även om den kanske är mer avgränsat än en hel ort eller ett bostadsområde. Men hur man bestämmer sig för att avgränsa residentialytorna är ändå klart godtyckligt om man inte får utgå ifrån en place-avgränsning. /Andreas 2013/8/14 Markus Lindholm > 2013/8/14 Andreas Vilén > >> Jag h

Re: [Talk-se] Kvartersnamn

2013-08-15 tråd Andreas Vilén
Jag skrev "Ett kvarter är en residential-yta", läs "Ett kvarter är en landuseyta" 2013/8/15 Andreas Vilén > Visst kan man lägga in det som en nod om man vill, men jag ser ingen > anledning att föredra det framför yta, som du ju själva påpekar. Ett slutet > kvarter

Re: [Talk-se] Svenska kommungränser

2013-08-21 tråd Andreas Vilén
Tror dock inte att Lantmäteriets licens är kompatibel med OSM. De kallar den iofs öppen men den verkar inte speciellt öppen... Till exempel är de otydliga med kommersiell användning och infogning i en annan geodatabas. Deras krav på källhänvisning gör det också svårt för oss att följa licensen. /A

Re: [Talk-se] Votering: Reply-To-header i mejllistan

2013-08-23 tråd Andreas Vilén
Låter som det vanliga elitistiska tugget där de räknar med att varenda datoranvändare är unixtekniker. Det kanske funkade i början av 90-talet, men inte nu längre. Håller dessutom inte med om dessa två punkter: - It violates the principle of least work because complicates the procedure for

Re: [Talk-se] Votering: Reply-To-header i mejllistan

2013-08-23 tråd Andreas Vilén
det själv... Det är helt okej att säga "vi loggar det till framtiden" eller "vi har inte tid", men "fixa det själv" är arrogant och utgår ifrån att alla kan koda. /Andreas 2013/8/23 Jonas Svensson > On 23 Aug 2013 at 15:55, Andreas Vilén wrote: > > > Lå

Re: [Talk-se] Votering: Reply-To-header i mejllistan

2013-08-26 tråd Andreas Vilén
e jag ändå inte förväntat mig. /Andreas 2013/8/26 Erik Johansson > 2013/8/24 Andreas Vilén : > > Annars tycker jag att sådant här är alltför vanligt i osm- och andra > öppen > > källkod-världar..[...] när jag föreslagit > > nya taggar som bör renderats och blivit uppmanad

Re: [Talk-se] Any external data imports in Sweden?

2013-09-27 tråd Andreas Vilén
There have been some imports, but it's hard to answer the question (or take it seriously) when you have not written anything beyond the subject... /Andreas On Thu, Sep 26, 2013 at 9:18 PM, wrote: > > > Von meinem iPad gesendet > > ___ > Talk-se maili

[Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-16 tråd Andreas Vilén
Jag tog en titt på http://vinky.bounceme.net:4567/keys/denomination#values och såg att det fanns lite olika värden som används för svenska kyrkans kyrkor. Vanligast är lutheran, men sedan förekommer även protestant och church_of_sweden. Det vore bra om vi kan komma överens om en gemensam tagg för a

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-16 tråd Andreas Vilén
ag tycker Lutheran känns mer korrekt. Kanske ska Svenska Kyrkan in i > någon annan tagg, men i så fall just om Svenska Kyrkan, inte > church_of_sweden. > > Mvh, > > Fredrik > > > 2013/10/16 Andreas Vilén > >> Jag tog en titt på >> http://vinky.bounceme.net

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-16 tråd Andreas Vilén
ka ordningen. Frågan är hur det ska taggas i > OSM... > > Hur taggas lutherska kyrkor i andra länder? > > /Daniel > > > Den 16 oktober 2013 10:21 skrev Andreas Vilén : > > Mm, där har du nog en poäng. Jag är rätt okunnig i ämnet och vill mest >> reda ut en konsek

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-17 tråd Andreas Vilén
Med den svenska taginfon är det väldigt lätt att göra massändringar för att rätta felaktiga taggar. Ser inget hinder inför att då ändra samtliga denomination=svenska kyrkan/protestant i olika former till lutheran? Ska jag passa på att lägga till operator för de som ändras också? /Andreas 2013/10

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-23 tråd Andreas Vilén
. /Andreas 2013/10/16 Andreas Vilén > Jag tog en titt på http://vinky.bounceme.net:4567/keys/denomination#values och > såg att det fanns lite olika värden som används för svenska kyrkans kyrkor. > Vanligast är lutheran, men sedan förekommer även protestant och > church_of_sweden. Det vore b

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-23 tråd Andreas Vilén
Absolut, men finns några sådana? Framförallt då kyrkor där denomination=protestant är mer korrekt än denomination=lutheran. /Andreas 2013/10/23 Markus Lindholm > 2013/10/23 Andreas Vilén : > > Ska jag tolka tystnaden under de senaste dagarna som att det är helt okej > > att

Re: [Talk-se] Svenska kyrkans kyrkor

2013-10-23 tråd Andreas Vilén
/10/23 Markus Lindholm > 2013/10/23 Andreas Vilén : > > Absolut, men finns några sådana? Framförallt då kyrkor där > > denomination=protestant är mer korrekt än denomination=lutheran. > > Nu har jag ganska dålig koll på olika inriktingar av kristendomen, men > kom

Re: [Talk-se] Riksettan

2013-12-14 tråd Andreas Vilén
Låter jättebra. Finns det någon tydlig och användbar källa för vilka av dagens vägsegment som utgör de äldre riksvägarna, och vilka av dessa som man bör markera ut speciellt? Någon allmänt historisk vägkarta bör vi ju inte vara, men just riksettan är som jag förstått det ett turistmål och bör först

[Talk-se] place=neighbourhood

2013-12-14 tråd Andreas Vilén
Jag har märkt att place=neighbourhood nu börjat renderas, och det är en i många fall vettigare tagg än place=suburb, speciellt för mindre orter. Har använt den i bland andra Trelleborg, Ystad och Kävlinge och tycker det funkar bra, exempel: http://www.openstreetmap.org/#map=14/55.4339/13.8096 Förs

Re: [Talk-se] God Jul!

2013-12-24 tråd Andreas Vilén
God jul alla! Vill eg bara tillföra att språkkoden för svenska är sv. Se är samiska. /andreas Skickat från min iPhone 24 dec 2013 kl. 17:19 skrev Jonas Svensson : > Skoj! Jag gjorde en gång ett försök att rendrera med svenska som > utgångspunkt. Det vore kanske ett bra val att ha som alternat

Re: [Talk-se] Exportera bildfiler

2014-03-26 tråd Andreas Vilén
Klicka på dela-knappen efter du valt rätt lager och exportera som SVG. Kan nog krävas att du gör det under lågtrafik dock, och jag har iofs inte provat men jag utgår ifrån att det är det lager man har öppet för tillfället som exporteras. /Andreas 2014-03-25 12:29 GMT+01:00 Peter Gibson Lundberg

[Talk-se] Administrativ indelning av Malmö

2014-03-26 tråd Andreas Vilén
Idag är Malmö indelat i fyra stadsdelsområden, Väster, Öster, Norr och Söder. Dessa är taggade som administrativ gräns 8 men utan placetagg: http://www.openstreetmap.org/relation/3049248 Förr delades Malmö in i stadsdelar med mer intuitiva namn. Dessa verkar nu ha "nergraderats" till noder med pla

[Talk-se] OSM-pub i Lund i morgon 5 april

2014-04-04 tråd Andreas Vilén
Tänkte dra ihop en liten OSM-pub i morgon i Lund. Lite sent påtänkt förvisso men det är inte ofta jag har möjlighet pga arbetstider. Berlin Bar på Sankt Petri kyrkogata är iaf tanken, kl 19. Som jag fattat det måste man boka bord vid den här tiden för att vara säker på att få plats, vilket jag tän

Re: [Talk-se] OSM-pub i Lund i morgon 5 april

2014-04-05 tråd Andreas Vilén
: > Kanske! > > On 04 Apr 2014, at 15:47, Joakim Fors wrote: > > > Kan anmäla mig här också så är det "officiellt". ;) > > > > /Joakim > > > > On 4 apr 2014, at 15:41, Andreas Vilén wrote: > > > >> Tänkte dra ihop en liten OS

Re: [Talk-se] Administrativ indelning av Malmö

2014-05-13 tråd Andreas Vilén
Ingen har några invändningar mot mitt förslag? 2014-03-26 12:38 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Idag är Malmö indelat i fyra stadsdelsområden, Väster, Öster, Norr och > Söder. Dessa är taggade som administrativ gräns 8 men utan placetagg: > http://www.openstreetmap.org/relation/3049248

Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 tråd Andreas Vilén
Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt. Att konsulte

Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 tråd Andreas Vilén
;>>> Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket >>>> gjort. >>>> Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad >>>> typ, än >>>> att den inte finns med alls. >>>> >>>> P

Re: [Talk-se] Om kustlinjer

2014-10-20 tråd Andreas Vilén
Hej! Bra jobbat! Tänk på att kustlinjer kan vara lite kluriga i att de måste vara riktade i rätt riktning. Fick du inga valideringsfel när du redigerade i JOSM bör det dock inte vara några problem. 1) Antagligen genom automatisk analys av rätt grovhuggna satellitbilder nån gång "i begynnelsen", d

Re: [Talk-se] Min första ändring, några kommentarer?

2014-11-26 tråd Andreas Vilén
Hej! Tack för att du redigerar på OpenStreetMap! Jag är baserad i Lund och har gjort största delen av staden, så jag är förstås intresserad när nya redigerare dyker upp här. Du har taggat lekplatsen som en park, är det korrekt? En lekplats är en lekplats, inte en park, och bör taggas som leisure=p

Re: [Talk-se] Min första ändring, några kommentarer?

2014-11-26 tråd Andreas Vilén
Stigen som går genom lekplatsen/innergården bör dessutom ansluta till vägarna omkring. Man måste ju kunna komma in dit? Är det stängda grindar går dessa att lägga till i efterhand. /Andreas 2014-11-26 12:01 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Hej! Tack för att du redigerar på OpenStreetMap! > &g

Re: [Talk-se] Hej!

2015-02-06 tråd Andreas Vilén
Jag får väl anses vara "powermappare" även om jag håller till mest på Öland just nu. Är också bosatt i Lund men har en märklig fäbless för att mappa byggnader. Tittade på Båstad och såg att där mycket riktigt fanns rätt så bra flygbilder från Mapbox. Om du inte har en gps, sätt ett offset som täcke

Re: [Talk-se] Hej!

2015-02-06 tråd Andreas Vilén
Får väl tillägga att passar du dig inte lär jag mappa de där husen åtminstone innan 2017 :) 2015-02-06 14:01 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Jag får väl anses vara "powermappare" även om jag håller till mest på > Öland just nu. Är också bosatt i Lund men har en märklig fäbless

Re: [Talk-se] Att tänka på vid kartläggning i villaområden?

2015-02-18 tråd Andreas Vilén
Som tipset jag fick i den internationella maillistan: allt handlar om hur man för sig. Går man runt och ser osäker ut så ser man mer misstänksam ut än om man går runt med ett säkert intryck av "här ska jag vara". Jag har en OSM-väst hemma men jag brukar glömma att ta med den när jag ska ut och mapp

Re: [Talk-se] Trafikverket öppnar upp NVDB!

2015-02-26 tråd Andreas Vilén
Så bra. Kanske borde ligga på dem ang. licens bara så det inte blir en som är inkompatibel med OSM? Det är ju rätt hårda krav för att få läggas in på OSM numera. Som jag fattat det duger inte cc-licenser utöver cc-0 längre. /Andreas 2015-02-26 14:14 GMT+01:00 Tomas Wennström : > I går var jag på

Re: [Talk-se] Träff i Lund

2015-03-19 tråd Andreas Vilén
I'm on 2015-03-18 21:35 GMT+01:00 Joakim Fors : > Hejsan! > > Jag undrar bara om det finns intresse av att samlas inkommande lördag > (21:a) för att sitta och mysa framför datorskärmarna medan ovädret drar in > över Lund och Skåne. > > Tidpunkt i så fall kl ~9-13 på Lilla Fiskaregatan 12: > http:

Re: [Talk-se] Kan någon förklara det här?

2015-04-01 tråd Andreas Vilén
Hej Tobias! Jag har personligen lite svårt att förstå vad problemet är i fallet du tar upp. Det som står på wikin är det som normalt gäller i Sverige. Självklart stämmer taggningen på kartan inte alltid överens om hur det "bör" vara dock, och det brukar rättas till när någon hittar det, men vi har

Re: [Talk-se] Kan någon förklara det här?

2015-04-05 tråd Andreas Vilén
a lämnar jag åt sidan så länge. Jag ställer nu frågorna utifrån den > listan som jag nu ser Andreas Vilén har skickat med i mailtråden. > > *highway = secondary* > Uteslutande primär länsväg med referensnummer 100-499, inga upp eller > nedklassningar. Korrekt? > > *highway

Re: [Talk-se] Utskrifter av svenska kartan

2015-05-17 tråd Andreas Vilén
Det är lite konstigt. Egentligen borde väl place=suburb name=?? renderas likadant oavsett om det är på en yta eller en nod. Problemet är att när place= ligger på en yta så verkar renderingen för den ofta sammanhängande landuse=-taggen prioriteras. Mitt tips är därför att man alltid taggar place= so

[Talk-se] Får man cykla på stigarna på bilfria innergårdar?

2015-07-07 tråd Andreas Vilén
En sak jag alltid tyckt är svår att mappa är vägar på bilfria innergårdar, dvs oftast radhusområden där man parkerar i utkanten och sen går in till sitt hus. (exempel: http://helsingborg.openstreetmap.se/#19/56.01450/12.80335) Hur borde egentligen dessa taggas? Jag har personligen alltid taggat de

Re: [Talk-se] Får man cykla på stigarna på bilfria innergårdar?

2015-07-12 tråd Andreas Vilén
Men dessa stigar är ju sällan GC-vägar skyltade av kommunen som de vägar som vi normalt taggar highway=path; bicycle=designated; foot=designated. Jag skulle snarare kalla dem highway=footway; bicycle=yes/private/permissive, eftersom de inte primärt är avsedda som cykelbanor utan som tillfartsvägar

Re: [Talk-se] Fråga

2015-09-20 tråd Andreas Vilén
Men helpdesken använder väl samma användarkonto som karteringen? /Andreas Skickat från min iPhone > 20 sep 2015 kl. 09:59 skrev Per Eric Rosén : > > Hej! > > AFAIK så behöver du separata konton för wiki och för själva karta; därför du > inte kan logga in. Prova att registrera dig på wikin ock

Re: [Talk-se] Vägdata i OSM och Vägdata hos Trafikverket

2016-01-11 tråd Andreas Vilén
Hej! 1) alla noder, väglinjer och relationer har unika id:n, som man kan se genom att visa data på webbplatsen (använd verktygen i högerfältet för att hitta det). 2) inte över huvud taget. Vår data har inget med nvdb:s att göra och vi får inte använda deras data av upphovsrättsskäl. 3) normalt

Re: [Talk-se] Vägdata i OSM och Vägdata hos Trafikverket

2016-01-11 tråd Andreas Vilén
Självklart Per. Det jag trodde att Kesper var ute efter var om id-numren på våra vägar, dvs de interna numren i OSM:s databas, hade något med NVDb:s att göra. Vi menade nog olika saker. MVH Andreas 2016-01-11 16:28 GMT+01:00 Per Eric Rosén : > On Mon, 11 Jan 2016, Andreas Vilén wrote: &g

Re: [Talk-se] NVDB på väg att släppas som öppna data

2016-01-11 tråd Andreas Vilén
Vilken licens har de egentligen tänkt sig? Det framgår ingenstans på webbsidan vad de egentligen menar med öppna data, som ju kan betyda så otroligt många olika saker. Just OSM har ju extremt strikta regler för att importera data när det kommer till licensen... Jag passade även på att ta en titt p

Re: [Talk-se] NVDB på väg att släppas som öppna data

2016-01-18 tråd Andreas Vilén
Har du fått något svar på mailet än? /Andreas 2016-01-14 15:19 GMT+01:00 Per Eric Rosén : > On Wed, 13 Jan 2016, Erik Johansson wrote: > > 2016-01-13 18:47 GMT+01:00 Per Eric Rosén : >> Den licens man behöver bekräfta finns nedan. Den verkar inte >> helt genomtänkt - framför allt ver

[Talk-se] Operator på postlådor

2016-01-23 tråd Andreas Vilén
Jag har noterat att många postlådor i Sverige är taggade med operator=Posten. Nu när Posten köpts upp/bytt namn till Postnord vore det kanske en idé att ändra taggningen? Finns det andra än Posten/Postnord som har den här typen av postlådor i Sverige? Vad jag vet finns inte det, så en omtaggning el

Re: [Talk-se] Funderingar runt indoor mapping

2016-02-13 tråd Andreas Vilén
Bara för att du köper en karta betyder inte det att du får använda den hur du vill. Skulle tro att det är väldigt ovanligt att man ges rättigheten att använda den precis hur man vill. Det bästa sättet att mappa inomhus är nog att kolla hur huset ser ut utifrån (kanske via Bings flygbilder), rita i

Re: [Talk-se] Funderingar runt indoor mapping

2016-02-15 tråd Andreas Vilén
a > publika byggnader där mycket folk rör sig är intressanta att mappa in. > > Den 13 februari 2016 13:41 skrev Andreas Vilén : >> Bara för att du köper en karta betyder inte det att du får använda den hur >> du vill. Skulle tro att det är väldigt ovanligt att man ges rätt

Re: [Talk-se] Nyare Mapbox satellitbilder

2016-05-02 tråd Andreas Vilén
Yay, hela norra skåne också!! Skickat från min iPhone > 2 maj 2016 kl. 12:36 skrev Kristoffer Malmström : > > Längs gävle och upplands kusten finns tyärr inga nya mapbox bilder. > > Med vänliga hälsningar > Kristoffer Malmström > Tel: 0733690161 > > Den 2 maj 2016 09:04 skrev Martin Norbäck Ol

[Talk-se] Automatiska edits ang. Statoil/CircleK

2016-05-11 tråd Andreas Vilén
Hej! På Facebook utannonserade precis Erik Hagelberg att han och Tomas Marklund nyligen taggat om de flesta Statoil i Sverige till CircleK, och verkade inte bekanta med att sådana edits ska diskuteras i förväg enligt https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Automated_Edits_code_of_conduct Jag ifrågasa

Re: [Talk-se] Automatiska edits ang. Statoil/CircleK

2016-05-11 tråd Andreas Vilén
ärkesbytet. Jag >> skulle tro att det ser ut så på samtliga Statoil-mackar i resten av landet >> också. I den meningen beskriver ändringen till Circle K vad som finns på >> marken. >> >> Isak >> >> >> >> >> >> On Wednesda

Re: [Talk-se] Automatiska edits ang. Statoil/CircleK

2016-05-13 tråd Andreas Vilén
Ja, mitt största problem var det som blev fel... Dvs butiker som antagligen inte alls drivs av Statoil längre utan är feltaggat från första början. Ingen hjälps av att felet blir mer fel, utan är det kvar på "felnivå 1" är det lättare att kontrollera i framtiden när alla legit taggade mackar bytt n

Re: [Talk-se] Starta röstning för feature som annan användare föreslagit

2016-07-01 tråd Andreas Vilén
Kolla vad som är vanligast på taginfo och kör på det. Man kan använda vilken tagg som helst. En tagg behöver inte vara "godkänd" och detta har heller ingen bäring på huruvida den renderas eller ej. Vill ni få den renderad bör ni ta upp det i osm-cartos github: https://github.com/gravitystorm/op

Re: [Talk-se] Nybörjare

2016-08-23 tråd Andreas Vilén
Jag måste märka ord här. Wikipedia är en wiki, liksom osm-wikin. Osm-wikin är inte Wikipedia. Det enda problemet med gpx-filer är om ens enhet har "snap to road" inställt. I så fall följer de gps-enhetens inbyggda kartor snarare än där man faktiskt är. Så länge det är inaktiverat är allt lugnt.

[Talk-se] Helsingborgs kommun är klart

2016-08-30 tråd Andreas Vilén
Jag postade den här texten i Facebookgruppen för OSM Sverige men eftersom jag anar att inte alla är med i den postar jag det även här: Under våren 2015 fick vi tillgång till Helsingborgs kommuns flygfoton. Sedan dess har det pågått ett relativt aktivt arbete för att kartera hela kommunen, och vid

Re: [Talk-se] Rita öar

2016-11-19 tråd Andreas Vilén
Använder du josm så använd funktionen replace geometry. Tror du behöver utilsplugin för den. Rita din nya geometri, markera den och den gamla och välj alternativet så kopieras taggar och historik över till det nya objektet. /Andreas Skickat från min iPhone > 18 nov. 2016 kl. 15:44 skrev Tomas

Re: [Talk-se] Rita öar

2016-11-21 tråd Andreas Vilén
Jo, bevara historik är viktigt!!! På vilket sätt är replace geometry långsam? Det är en tangentbordskombination för varje nytt objekt man ritar, exakt samma mängd arbete som om man skulle radera det gamla objektet istället. Raderar du historik som är lätt att bevara raderar du andra mappares bidr

Re: [Talk-se] ideell förening - OpenStreetMap Sverige

2016-11-27 tråd Andreas Vilén
Jag är den som är skeptisk, mycket enligt Jans och Per Erics inlägg ovan, vad är det egentligen vi vill göra med en förening? Sedan verkar det som att vi är väldigt få. Exempelvis är det kanske fyra-fem stycken som är mer aktiva på IRC, och där kan det ändå vara knäpptyst flera dagar på raken. Mail

Re: [Talk-se] Baskarta öppen data helsingborg 2017

2016-12-23 tråd Andreas Vilén
Adresser ska det nog gå bra att importera, men byggnader och vägar bör vi kanske undvika med tanke på hur välmappat detta redan är. På sätt och vis känns det lite smådrygt att de väljer att släppa detta nu, lagom efter att man lagt ett år på att kartera detta manuellt men men... Fördelen är väl

Re: [Talk-se] Ny användare från Pokemon Go

2016-12-25 tråd Andreas Vilén
Det verkar finnas en uppfattning bland pokemon go-spelare att osm används för spelet, men jag vet inte om det stämmer eller inte. De kan ju använda osm som bakgrundsdata för var pokemon dyker upp men använda en annan karta i visningsläget. Hur som helst så har användaren ToeBee lagt väldigt mycket

Re: [Talk-se] Baskarta öppen data helsingborg 2017

2016-12-25 tråd Andreas Vilén
p.org/wiki/Converting_map_data_between_formats /Andreas 2016-12-23 18:25 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Adresser ska det nog gå bra att importera, men byggnader och vägar bör vi > kanske undvika med tanke på hur välmappat detta redan är. På sätt och vis > känns det lite smådrygt att de väljer att släppa detta nu, lagom e

[Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-08 tråd Andreas Vilén
Jag skrev detta i Facebookgruppen och postar det även här så att så många som möjligt ser det. Med hjälp av användaren emj (osäker på om han är med i den här gruppen) har jag nu med hjälp av Hbg kommuns adressdata lagt in alla (jag kunde hitta) saknade vägnamn i kommunen. För att kunna ytterligare

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-09 tråd Andreas Vilén
e adressdata och annan information så > som shop=* eller amenity=*? > > Vad är det för extrataggar som finns i importdatat? Är tveksam om de > ska följa med in i OSM. > > /Markus > > > 2017-01-09 7:08 GMT+01:00 Andreas Vilén : > > Jag skrev detta i Facebookgruppen oc

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-09 tråd Andreas Vilén
-01-09 9:46 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Butiker brukar jag tagga om till contact:housenumber med mera, då > husnumren oftast snarare tillhör trappuppgången eller hela byggnaden, > snarare än den enskilda butiken. > > Från en slumpmässig adresspunkt: > > ADDRESSAREA=368 > ADD

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-21 tråd Andreas Vilén
On 01/09/2017 09:49 AM, Andreas Vilén wrote: > >> Med bokstäver menar jag adresser av typ 15A, där 15 ligger under >> husnummer och A ligger under extrataggen. Ett något okonventionellt sätt >> att lösa det är att lägga A under addr:unit, men detta avråddes jag ifrån >

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-22 tråd Andreas Vilén
bjekt, t.ex. > https://www.openstreetmap.org/way/411646429 > > > Det vore bättre om de hade varsin eget objekt, en nod för adressen och > en area för huskroppen. Då skulle inte heller source-taggen bli > tvetydig. > > /Markus > > >> On Sat, 2017-01-21 at 09:59 +

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-22 tråd Andreas Vilén
- > taggen, om man känner till var ingången ligger. Det näst bästa är att > ha den som en fristående nod inne i byggnaden. > > /Markus > > > On Sun, 2017-01-22 at 10:26 +0100, Andreas Vilén wrote: > > Hmm, det normala förhållningssättet till adresser är att de läggs på > &

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-23 tråd Andreas Vilén
ncip redan byggnaderna den tillhör och adresserna ser ut att vara så välplacerade det går inne i stadscentrum där det är svårt att se uppifrån var adresserna är. Det är ofta här dessutom omöjligt att surveya manuellt eftersom det kräver att man får tillgång till låsta innergårdar. > > >

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-23 tråd Andreas Vilén
xisterande data (också när man uppdatera > data). > > Hur är datakavaliten? Har någon tittat på den? Jag har inte tittat på > den i detalj, så det kanske inte finns några av de fall jag beskriver > nedan. Jag kan inte heller bedöma det eftersom jag inte bo i Helsingborg. > > On 0

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-23 tråd Andreas Vilén
redigeringar idag innan Andreas Gnaus inlägg här ovan, men än så länge är det fortfarande bara påbörjat på landsbygden i utkanten av kommunen. /Andreas 2017-01-23 16:39 GMT+01:00 Karl Wettin : > > On 23 Jan 2017, at 16:29, Andreas Vilén wrote: > > source: > Jag tycker att det vore

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-23 tråd Andreas Vilén
jag vet. Även dessa kommer jag gå igenom manuellt. Även om jag missar någon under importen är det ju lätt att söka fram dem med en overpassökning i efterhand. /Andreas 2017-01-23 16:29 GMT+01:00 Andreas Vilén : > Om du vill titta på datan själv är här en länk till .osm-filen jag > använder

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-23 tråd Andreas Vilén
från min iPhone > 23 jan. 2017 kl. 20:29 skrev Markus Lindholm : > > Kom på en tredje orsak till att undvika att lägga allt på samma objekt: > om huset har ett namn så renderas inte adressen. > > /Markus > >> On Sun, 2017-01-22 at 15:41 +0100, Andreas Vilén wrote: >

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-24 tråd Andreas Vilén
sig i den här diskussionen, för om vi nu skulle göra på något annat sätt än det normala i Sverige måste det framgå tydligt att det här inte bara är en persons åsikt. /Andreas 2017-01-24 8:56 GMT+01:00 Markus Lindholm : > 2017-01-24 7:48 GMT+01:00 Andreas Vilén : > > Samtidigt renderas in

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-24 tråd Andreas Vilén
till husnummer. Om det är flera personer som genomför det > så är det helt OK med mig att alla gör det på vars ett vis. > > > kalle > > On 24 Jan 2017, at 10:47, Andreas Vilén wrote: > > Jag ser ingen annan argumentera för att placera husnumren nån annanstans > än i byggnad

Re: [Talk-se] Husnummerimport i Hbg kommun

2017-01-24 tråd Andreas Vilén
2017-01-24 14:27 GMT+01:00 Erik Johansson : > 2017-01-24 10:47 GMT+01:00 Andreas Vilén : > > Jag ser ingen annan argumentera för att placera husnumren nån annanstans > än > > i byggnaderna. > > Har heller ingen stark åsikt i frågan, men "vi har alltid gjort så"

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö?

2017-03-16 tråd Andreas Vilén
Kommer också gärna. Från nästa vecka kommer jag börja jobba vanliga kontorstider till skillnad från förr dessutom. /Andreas Skickat från min iPhone > 16 mars 2017 kl. 18:33 skrev Joakim Fors : > > Låter roligt. Gäller bara att lyckas avsäga sig ansvaret för avkomman en > stund. > > /Joakim >

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö?

2017-03-17 tråd Andreas Vilén
Om vi faktiskt ska mappa (jag kan nog hitta nåt kul upplägg om du inte har nån egen plan) rekommenderar jag nog en helg så det blir nåt ordentligt av det. /Andreas Skickat från min iPhone > 17 mars 2017 kl. 15:55 skrev Tomas Wennström : > > Vad kul att så många är intresserade! Jag återkommer

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö - när kan du?

2017-03-21 tråd Andreas Vilén
Jag kan alla förslag, roligast vore en heldag men trist om inte Joakim kan komma. Helgen hade jag tänkt göra en annan sak men det går att skjuta på. Helgen efter kan jag efter 12. Jag snackar gärna om hbg-adresserna (ska se om jag kan bli klar till dess) och problemen jag stött på. Är det bra v

Re: [Talk-se] Forshaga import

2017-03-24 tråd Andreas Vilén
Kan nog vara på sin plats med ett välformulerat changesetmeddelande. Har du tittat på hur datan ser ut? Ser att en del objekt raderades i uppladdningen. /Andreas Skickat från min iPhone > 24 mars 2017 kl. 19:54 skrev Mattias Dalkvist : > > Hej > > Såg detta https://osm.org/go/0ZLQ4SV-?changes

Re: [Talk-se] Forshaga import

2017-03-25 tråd Andreas Vilén
. > > Sedan är det ju den stora frågan om licensen, har de rätt att ge oss datat > under ODbL eller kommer det från LM. Det vore väl bäst om någon från kommunen > kunde skriva något. > > > > 2017-03-24 23:10 GMT+01:00 Andreas Vilén : > > > > Kan no

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö - när kan du?

2017-03-29 tråd Andreas Vilén
Ska vi köra till helgen? Jag är på iaf. /Andreas Skickat från min iPhone > 21 mars 2017 kl. 19:05 skrev Peter Neubauer : > > Hej där, > låter som en bra kväll, skall försöka komma och prata lite om Mapilary<->OSM! > > /peter > > 2017-03-21 16:02 GMT+01:00 Tomas Wennström : >> Hej igen! >> >>

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö - när kan du?

2017-04-01 tråd Andreas Vilén
Jag fick för mig att det var den här helgen.. Har tydligen ingen koll på datum alls just nu.. Har skrivit in mig på doodlen nu. Kan alla tider. /Andreas 2017-03-29 17:56 GMT+02:00 Andreas Vilén : > Ska vi köra till helgen? Jag är på iaf. > > /Andreas > > Skickat från min iPh

Re: [Talk-se] OSM Meetup i Malmö tors 27/4 kl 18:00!

2017-04-09 tråd Andreas Vilén
Kul! Tänkte inte dra hem om efter jobbet den dan eftersom jag jobbar vid Triangeln nuförtiden. Går det att dra sig dit vid 16.30-17 eller måste jag dra runt o dröna på stan i nån timme först? Jag snackar som sagt gärna lite om adressimporten i Hbg. Blev klar precis med grundarbetet men det är l

Re: [Talk-se] Trafikverket (igen)

2017-04-24 tråd Andreas Vilén
Man ska nog inte utgå ifrån att nvdb är bättre än redan karterat. Någon rak import från nvdb över befintlig data skulle jag iaf ställa mig emot. Hellre isf att importera väl genomdiskuterade attribut i omgångar. /Andreas Skickat från min iPhone > 24 apr. 2017 kl. 20:47 skrev Mattias Dalkvist :

Re: [Talk-se] Vägnamn från NVDB

2017-05-15 tråd Andreas Vilén
Ser gärna att vi låter bli detta. Jag har kollat lite i datan och redan hittat småkonstigheter. Risken finns att det blir fel speciellt på landet. Skulle då hellre se något i stil med Maproulette som kräver en mänsklig hand. /Andreas Skickat från min iPhone > 15 maj 2017 kl. 14:36 skrev Per-Ol

Re: [Talk-se] Vägnamn från NVDB

2017-05-15 tråd Andreas Vilén
För att inte tala om att geometrin på osm och nvdb ofta är helt olika. Hur ska en import ta hänsyn till när en väg plötsligt byter namn utan att byta way? Fått splitta många vägar och hittat en hel del gc-vägar/uppfarter med vägnamn alternativt vägar som helt saknas bara under mappning av Mölle

Re: [Talk-se] Vägnamn från NVDB

2017-05-15 tråd Andreas Vilén
må stickvägar (oftast highway=service ur OSM:s > perspektiv) får samma namn som sin "förälder", t ex Sjövägen och Fogdvägen > i Västanfors. > > > OSM-hälsningar > Essin > > > (PS: Började skriva detta inlägg innan Andreas postade sina, men de tar > upp oli

Re: [Talk-se] Vad betyder egentligen landuse=residential?

2017-06-15 tråd Andreas Vilén
Postnummer bör inte mappas som ytor utan på varje adress. Postnummer kan sällan generaliseras till ytor i Sverige åtminstone. Residential är för generaliserade bostadsområden. Dvs det kan förekomma annat också men huvudsakligen bostäder. Går det att göra mer detaljerat är det förstås bra. Den e

Re: [Talk-se] Ändra linknummer på E-vägar

2017-09-24 tråd Andreas Vilén
Skilj på namn och nummer. De här vägarna har dessa som officiella nummer. De skyltas vad jag vet inte men används mer och mer i media. Däremot har de ofta helt andra namn eller inga namn alls. Namnen kan också ändras medan numret är detsamma. /Andreas Skickat från min iPhone > 24 sep. 2017 kl

Re: [Talk-se] Ändra linknummer på E-vägar

2017-09-27 tråd Andreas Vilén
E 4 och sedan lägga till en > "official_ref : E 4.26" tycks vara den bästa lösningen, likt 1ec5 nämnde i > kommentaren på github. > > Ber om ursäkt för missen, jag som tyckte E4 är namnet på vägen när det > egentligen är numret. > > /David > >> On 24 Sep

Re: [Talk-se] Ändra linknummer på E-vägar

2017-09-27 tråd Andreas Vilén
Att nvdb blivit öppen data är förstås inget skäl till att plocka bort data från osm, utan snarare tvärtom att tillföra mer data. Dessutom är osm-databasen öppen för tillägg vilket imdb inte är. /Andreas Skickat från min iPhone > 25 sep. 2017 kl. 09:54 skrev Mats Elfström : > > Hej! > För all

Re: [Talk-se] Ändra linknummer på E-vägar

2017-09-28 tråd Andreas Vilén
NVDB menar jag förstås båda gångerna, inte första gången jag skriver fel på NVDB och IMDB... 2017-09-28 1:09 GMT+02:00 Andreas Vilén : > Att nvdb blivit öppen data är förstås inget skäl till att plocka bort data > från osm, utan snarare tvärtom att tillföra mer data. Dessutom är > osm-

Re: [Talk-se] Fråga: Koppla ihop ytor med linjer eller ej?

2017-12-30 tråd Andreas Vilén
Låt gärna bli att koppla ihop. Det vanligaste är att inte göra det och dessutom gör det databasen mycket mer svårredigerad. Personligen filtrerar jag ofta bort ytor när jag jobbar med vägar och vice versa och då kan det bli tokigt när någon fäst allt möjligt i vägarna. /Andreas Skickat från mi

Re: [Talk-se] BRF = locality?

2018-03-17 tråd Andreas Vilén
En brf är en fastighetsägare. Den har ingenting med områdets namn att göra. Den bör stå som operator på byggnaderna, inte som name varken på byggnader eller på ett område. Jag brf-namn på platstaggar som en form av reklam/spam. /Andreas Skickat från min iPhone > 16 mars 2018 kl. 10:18 skrev M

Re: [Talk-se] Bing kalibrering

2018-06-22 tråd Andreas Vilén
Hej! Detta är ingenting som går att ändra på centralt och det är vanligare att bilderna ligger lite fel än att de inte gör det. Det är varje mappares ansvar att själva se till att kalibrera bilderna efter verkligheten. Använder man josm kan man lagra ett offset på servern som andra sedan kan a

Re: [Talk-se] Bing kalibrering

2018-06-24 tråd Andreas Vilén
inlagd information när folk använder dåligt > kalibrerade bilder som underlag. > > Den 23 juni 2018 00:31 skrev Andreas Vilén : >> Hej! >> >> Detta är ingenting som går att ändra på centralt och det är vanligare att >> bilderna ligger lite fel än att de inte gör det. Det

Re: [Talk-se] Hus under byggnation - Lägga till adress redan nu?

2018-08-24 tråd Andreas Vilén
Det går bra, men se upp med att använda kartor från detaljplaner och liknande. De är normalt inte fria från upphovsrätt och får inte användas för att kartera OSM. MVH Andreas On Fri, Aug 24, 2018 at 8:48 PM Christoffer Holmstedt < christoffer.holmst...@gmail.com> wrote: > Hej > Jag har tidigare

Re: [Talk-se] Konstgjorda ortsnamn med "och"

2018-09-06 tråd Andreas Vilén
Gogogo. Osm ska reflektera verkligheten och inte SCB:s statistiska indelning. Tätorterna är en bra vägledning men ingen absolut regel. /Andreas Skickat från min iPhone > 5 sep. 2018 kl. 14:46 skrev Ture Pålsson : > > Varje gång jag tittar på kartan över mitt närområde blir jag lite irriterad

[Talk-se] Omtaggning till/från place=city

2018-10-05 tråd Andreas Vilén
Hej! Jag gjorde precis ett försök att harmonisera place=city i Sverige genom den här redigeringen: https://www.openstreetmap.org/changeset/63241884 Där har jag taggat om så att place=city används för tre kategorier städer: 1. Residensstäder 2. Städer över 100k invånare (den enda som inte ä

Re: [Talk-se] Ortofoto fra Lantmäteriet

2018-12-05 tråd Andreas Vilén
Detta är inte något som OSMF kan sponsra? /Andreas Skickat från min iPhone > 4 dec. 2018 kl. 21:40 skrev NKA mapper : > > Hei, > > Det har vært uklart for meg om vi har lov til å bruke Lantmäteriets ortofoto > eller ikke når vi mapper i OSM, så jeg sendte følgende spørsmål til > Lantmäteriet

Re: [Talk-se] Kartan på https://www.openstreetmap.org/ har inte uppdateras på ett tag

2019-01-31 tråd Andreas Vilén
Jag har sett uppdateringar utan problem, däremot kan det ta längre tid i områden med många mappade objekt. Tror inte detta är ett problem för då hade nog någon tagit upp det i den internationella maillistan redan. /Andreas Skickat från min iPhone > 30 jan. 2019 kl. 09:39 skrev Aron Bergman : >

Re: [Talk-se] Naturvårdsverkets nya Nationella MarktäckeData

2019-05-26 tråd Andreas Vilén
Hej! Jag såg att Åstorps kommun laddades upp. Det blev inte så bra: http://grillo.users.openstreetmap.se/a1dd1280bc521ca2725f8b8daaee11f993800871.jpg http://grillo.users.openstreetmap.se/b353786731daa0679d8bed94907e465b2ce70029.jpg Jag håller på att städa och önskar att du kunde låta bli att imp

<    1   2   3   4   >